Spis treści

05 | Najczęstsze błędy w MVP

Zegar 6 min czytania

Minimalnie opłacalny produkt, magiczna, cudowna manifestacja twojej wizji, zaprojektowana, żeby zbadać wody. Brzmi kusząco, prawda? Jak doprecyzowujemy w poprzednich rozdziałach – zbyt często to „minimum” staje się labiryntem źle rozmieszczonych funkcji, niesprawdzonych założeń i przekombinowanych narzędzi technicznych. To tak, jakby próbować upiec proste ciasto waniliowe, ale kończy się to 5-poziomowym tortem weselnym.

Nie martw się! Dla każdego problemu istnieje rozwiązanie, a każdy błąd można zamienić w okazję do nauki. W tym przewodniku rozwikłamy najczęstsze nieszczęścia MVP, zbadamy ich podstawowe przyczyny, a co najważniejsze, oświetlimy drogę w celu uniknięcia tych pułapek.

Zapnijcie więc pasy i trzymajcie się mocno swoich kaw, gdy rzucimy się w tę przygodę MVP. No to ruszamy!

“Znamy swoich użytkowników…” – niewłaściwa strategia produktu

“Znamy swoich użytkowników” – Dla wielu biznesów jest to oczywiste, jednak tylko nieliczni są w stanie udowodnić to przy pomocy danych. 

Założenie jako podstawa do stworzenia pomysłu może być bardzo atrakcyjna. Pomysły stworzone w ten sposób są o wiele bardziej elastyczne i mniej podatne na sprowadzenie do poziomu naszej wyobraźni, ale inwestycja w rozwiązanie, które nie ma dowodów na dane pochodzące z testów rynkowych lub badań użytkowników, jest niewątpliwie ryzykiem.

Zrozumienie dlaczego i czy ludzie potrzebują Twojego rozwiązania jest kluczowa. Dodatkowo powinieneś znac kontekst użycia i mieć dane badawcze, żeby określić, który scenariusz biznesowy jest najbardziej efektywny. Decyzje strategiczne powinny być opartę na danych m.in. z analizy konkurencji, analizy rynku czy badań użytkowników (wywiady z klientami, ankiety) nie tylko na założeniach. 

Nie ma innego sposobu na ukształtowanie `niezadownego i realistycznego MVP, jak rozmawiać z klientami, znać prawdziwe bolączki i rozwiązywać prawdziwe problemy. 

MVP może przetestować Twój produkt równieć jeśli chodzi o strategię produktu i modele monetyzacji, ale ponieważ czas wprowadzenia produktu na rynek i napięty budżet odgrywają tu znaczącą rolę, musisz wiedzieć, co należy zweryfikować.

Sporo wspomnieliśmy o KPI i metrykach w ostatnim rozdziale tego ebooka. Jeśli jeszcze tego nie czytałeś —> kliknij tutaj.

Priorytetyzacja – przeciążenie funkcji

Dopuszczenie do tego, aby MVP zawierało zbyt wiele funkcjonalności, które nie rozwiązują problemu lub nie dają wartości użytkownikowi, w rzeczywistości traci sens budowania MVP.

Należy pamiętać, że MVP nie jest kompletnym produktem. Skoncentruj się na najważniejszych funkcjach a funkcje o niskim priorytecie zostaw na później, gdy już sprawdzisz, czy ludzie potrzebują Twojego produktu.

Z naszego doświadczenia wynika, że ustalanie priorytetów jest jednym z najtrudniejszych wyzwań podczas budowania MVP. Aby zredukować produkt do absolutnego minimum i uchwycić to, co najważniejsze, można skorzystać z kilku technik warsztatowych, takich jak:

  • macierz priorytetów
  • macierz wysiłek-wpływ
  • model Kano
  • MoSCoW 
  • mapowanie historii użytkownika
Priorytetyzacja MVP

Przekombinowane MVP

MVP ma być produktem z minimalnymi funkcjami niezbędnymi do zaspokojenia potrzeb pierwszych klientów i zapewnienia informacji zwrotnych dla przyszłego rozwoju produktu. Z przekombinowaniem mamy do czynienia, gdy zbyt dużo czasu i zasobów poświęca się na stworzenie MVP, który jest zbyt złożony lub zawiera funkcje, które nie są niezbędne na wczesnym etapie produktu.
Chociaż korzystanie z najbardziej zaawansowanych, szybkich i dopracowanych narzędzi jest kuszące, ważne jest, aby wziąć pod uwagę kontekst, w którym te narzędzia są stosowane. Zbyt zaawansowany MVP może pochłonąć więcej czasu i pieniędzy niż to konieczne, opóźniając uruchomienie i tracąc okazję do zebrania szybkich informacji zwrotnych. Rozsądnie jest skupić się na budowaniu prostego MVP przy użyciu solidnych, spójnych i bezpiecznych narzędzi, z którymi zespół jest zaznajomiony, co pozwala na szybsze iteracje i możliwość adaptacji w oparciu o opinie klientów. Takie podejście pomaga w dostarczaniu wartości klientom szybciej i w bardziej opłacalny sposób.
Tworząc zakres MVP, można zainspirować się poniższym podziałem narzędzi cyfrowych:

  • Solidne narzędzia – niezawodne narzędzia, które pozwalają na wydajną i przewidywalną pracę.
  • Spójne narzędzia – narzędzia, które działają stabilnie i nie przynoszą nieoczekiwanych rezultatów, zwłaszcza w środowiskach produkcyjnych.
  • Bezpieczne narzędzia – narzędzia, które mają funkcje minimalizujące błędy i pomagające w tworzeniu bezbłędnych wyników.
  • Znane narzędzia – narzędzia, z którymi jesteś zaznajomiony ze względu na intensywne użytkowanie przez pewien okres.
  • Narzędzia dopracowane – narzędzia, które przetrwały próbę czasu i były szeroko stosowane przez wiele osób.
  • Szybkie narzędzia – narzędzia, które łączą w sobie wszystkie powyższe cechy, umożliwiając szybką i wydajną realizację zadań.

Prototypowanie w MVP (Proof of concept)

Kolejnym częstym błędem jest brak prototypowania, zwłaszcza na wczesnych etapach budowy produktu. Mówi się, że zajmuje to zbyt dużo czasu lub wysiłku, dlatego wiele firm pomija prototypowanie i od razu przechodzi do fazy rozwoju. W rzeczywistości prototypowanie (lub tworzenie proof of concept) to świetny sposób na tanią weryfikację rozwiązań z prawdziwymi ludźmi/użytkownikami. Identyfikacja problemów na bardzo wczesnym etapie może wpłynąć na to, jak produkt będzie się później rozwijał i ostatecznie może różnić od pomysłu. Daje jednak pewność co do kierunku rozwoju.

Najpopularniejsze typy prototypów: 

  • Proof of Concept 
  • Wireframe
  • Szkice i diagramy
  • Druk 3d lub model papierowy
Prototypowanie w MVP

Brak analizy

Jak wspomnieliśmy w rozdziale 4, wyznaczenie mierzalnych celów jest kluczem do ich osiągnięcia. Oczywiste jest, że brak analizy jest jednym z najczęstszych błędów, ponieważ wpływa na definicję sukcesu. Przy ustalonych KPI ważne jest regularne sprawdzenie tempa realizacji celu, co da nam możliwość szybkiej reakcji, jeśli coś nie pójdzie zgodnie z planem.

O to chodzi w MPV.

Podsumowanie

Przede wszystkim pamiętaj, że „znajomość” użytkowników bez namacalnych, weryfikowalnych danych jest jak wejście na ring bokserski z zasłoniętymi oczami, ufając swojej intuicji w zakresie unikania ciosów. Możesz uniknąć kilku, ale na jak długo? Inwestowanie czasu w solidne testy rynkowe, badania użytkowników i analizę konkurencji jest nie tylko mądre, ale jest niezbędne do przetrwania i odniesienia sukcesu.

Przechodząc do ustalania priorytetów funkcji. Pamiętaj, że Twój MVP to nie bufet, w którym układasz wszystkie dania. To selektywne menu starannie dobranych przysmaków, które naprawdę zaspokoją apetyt Twoich klientów. Zastosuj metodologie, takie jak macierz wpływu wysiłku lub MoSCoW, aby zapewnić właściwe funkcje we właściwym czasie. Niezależnie od tego, jak fascynujące mogą być nowe, błyszczące narzędzia, nie wpadnij w pułapkę nadmiernej inżynierii. MVP polega na zbudowaniu czegoś solidnego, spójnego, bezpiecznego i dobrze znanego. Skoncentruj się na tym, co pozwala szybko i niezawodnie dostarczać wartość.

Pomyśl o stworzeniu MVP tak, jak artysta podchodzi do szkicu. Zacznij od podstawowych elementów, a następnie stopniowo dodawaj szczegóły, a obraz stanie się wyraźniejszy. Pamiętaj, że jest to proces uczenia się, dostosowywania i doskonalenia. Niezależnie od tego, czy masz zamiar wyruszyć w podróż MVP, czy jesteś po kolana w okopach, trzymaj te spostrzeżenia blisko serca. Mogą być po prostu drogowskazami, które prowadzą cię w drodze do twojego arcydzieła.

Pamiętaj o sile prototypowania – słabszego bohatera etapu MVP. Wbrew temu, co mogłoby się wydawać, nie jest to niepotrzebny luksus. Prototypowanie to Twoja tajna broń do wykrywania problemów na wczesnym etapie, oszczędzająca czas i pieniądze. Zaakceptuj to!

Więc podnieście swoje kubki z kawą wysoko, oto tworzenie MVP, które jest nie tylko minimalne i opłacalne, ale także mistrzowskie, cenione i opłacalne. Zdrowie!

Zostaw dla nas kilka słów

Zostaw dla nas kilka słów

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


Wyceń projekt
Facebook Instagram Dribble Behance Linkedin
en pl