Po zaplanowaniu strategii dla Twojego sklepu, nadchodzi moment wdrożenia pomysłów i budowania e-sklepu. Na tym etapie trzeba podjąć kilka bardzo istotnych decyzji – od wyboru odpowiedniej platformy e-commerce po sposób prezentowania produktów. Nieprawidłowe podejście do wielu czynników może skutkować niską konwersją Twojego sklepu. W tym artykule przyjrzymy się najczęstszym błędom popełnianym w e-commerce, koncentrując się na tworzeniu sklepu.
Błędy techniczne – zwróć na nie uwagę na początku tworzenia sklepu
1. Zły wybór platformy e-commerce
Każda platforma e-commerce jest inna. Jedna będzie miała tylko podstawowe funkcje, a inna bardziej przypadnie Ci do gustu. Najważniejsze jest jednak to, aby rozwijała się wraz z Twoim biznesem, czyli musi dawać Ci szansę na rozbudowę. Wiąże się to oczywiście z większymi kosztami, ale warto zastanowić się nad potrzebami swojego sklepu i zrobić odpowiedni research przed dokonaniem takiego wyboru.
Najpopularniejsze platformy e-commerce to: WordPress + WooCommerce, Prestashop, Shopify, Click Shop, IaI Shop, Shoplo, Magento, Redcart,.
2. Własny CMS (Content Management System)
Na rynku jest mnóstwo platform, które pomogą Ci prowadzić sklep internetowy. Można oczywiście zdecydować się na zbudowanie w tym celu własnego systemu CMS, jednak jest to zdecydowanie niezalecane.
Pomimo znacznie wyższych kosztów związanych z tworzeniem takiego oprogramowania, dochodzi jeszcze bardzo ważna kwestia integracji z innymi platformami. Często takie niestandardowe rozwiązania nie mają zbyt wiele do zaoferowania w kwestii integracji. Dodatkowo trudno jest przewidzieć wszystkie funkcje, które mogą się przydać w rozwoju sklepu. Pozostaje jeszcze kwestia bezpieczeństwa, które na tego typu rynku jest niezwykle ważne. Z tego powodu lepiej zaufać sprawdzonym, gotowym narzędziom, które w pełni spełnią Twoje oczekiwania.
3. Brak odpowiedniego zabezpieczenia sklepu i danych klientów
Bezpieczeństwo Twojego e-biznesu, a zwłaszcza danych Twoich klientów to bardzo ważny aspekt tworzenia sklepu internetowego. Oszuści w dzisiejszych czasach są niezwykle nowocześni i innowacyjni. Dlatego takie zagrożenia jak infekcja linków, phishing czy oszustwa finansowe są normą.
Warto zabezpieczyć strony certyfikatami SSL i TLS dla metod płatności. Dodatkowo warto zainwestować w dobre oprogramowanie antywirusowe.
Błędy funkcjonalne – na etapie projektowania UX
1. Niska jakość zdjęć i opisów produktowych
To co sprzedaje Twoja marka firmowa musi być odpowiednio dobrze zaprezentowane. Jak wszyscy wiemy, ludzie kupują oczami. Jeśli Twój produkt nie ma zrobionych wystarczająco dobrych zdjęć, albo ich jakość jest słaba lub przeciętna – istnieje bardzo duże ryzyko, że Twoje produkty będą miały słabe wyniki sprzedaży.
Opis produktu również pełni bardzo ważną rolę. Często kupujący stojący przed decyzją o zakupie może zrezygnować, jeśli nie znajdzie konkretnych informacji o produkcie, który chce kupić.
2. Niefunkcjonalny i niezrozumiały podział produktów na kategorie
Prawidłowe podzielenie swoich produktów na kategorie i dostosowanie do nich odpowiedniej nawigacji na stronie jest niezwykle ważne przy tworzeniu e-commerce. Warto przeanalizować strukturę swoich usług lub produktów i ułożyć je w taki sposób, aby użytkownik mógł łatwo znaleźć to, czego szuka.
3. Zbyt wiele wyskakujących okienek
Zapewne planując strategię e-commerce i projektując swój sklep masz na uwadze wykorzystanie pop-upów. Jest to jednak bardzo ryzykowny zabieg, który powinien być stosowany z rozwagą. Zbyt duża ich ilość może odpędzić każdego, co może spowodować, że kupujący szybko opuszczą Twój sklep. Oczywiście w kontekście marketingowym pop-upy są ważne, ale powinny być bardzo przemyślane.
Google w 2016 roku wprowadziło nawet kary za stosowanie pop-upów w wersjach mobilnych w postaci dewaluacji w wynikach wyszukiwania. Jeśli pop-upy pełnią funkcję tymczasową, to w świetle praw Google jest to dopuszczalne.
4. Zaniedbanie wersji mobilnej sklepu
Bardzo ważnym elementem podczas tworzenia sklepu internetowego jest etap projektowania mobilnego. Tak naprawdę wielu projektantów UX decyduje się na rozpoczęcie projektowania właśnie od tego urządzenia. Z bardzo prostego powodu – według raportu Senuto aż 57% ruchu w sklepach internetowych na świecie pochodzi z urządzeń mobilnych, a tylko 43% z urządzeń stacjonarnych.
Oznacza to nic innego jak to, że obecnie większość kupujących dokonuje zakupów za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Oczywiście zależy to od branży i oferowanych produktów, ale warto zwrócić na to uwagę już na etapie projektowania UX, aby strona Twojego sklepu była prawidłowo przystosowana do wyświetlania na mniejszych urządzeniach.
5. Stosowanie ukrytych kosztów
Częstym działaniem podczas planowania strategii e-commerce jest ukrywanie pewnych kosztów podczas procesu zamawiania i płatności. Jest to ogromny błąd, gdyż daje złudne wrażenie, że nasz potencjalny klient „nic nie zauważy”. Warto unikać ukrytych kosztów pisanych drobnym drukiem, czy niespodziewanie wysokich cen wysyłki ujawnianych na samym końcu ścieżki procesu zamówienia. A co więcej, kupujący często są w stanie zrezygnować z transakcji, ponieważ wysyłka nie jest darmowa.
Nie wprowadzaj w błąd kupujących, którzy odwiedzają Twój sklep. Skup się na zaoferowaniu im samej prawdy i możliwości rzetelnego przeprowadzenia transakcji.
6. Nieprzemyślana nawigacja
Odpowiednio przygotowana i opracowana nawigacja jest integralną częścią projektowania UX. Menu jest pierwszym krokiem, który napotyka klient wchodząc na Twoją stronę internetową. Jeśli z łatwością znajdzie to, czego szuka, z pewnością zostanie na niej. Jeśli natomiast dotarcie do informacji i produktów, po które tu przyszedł, zajmie mu dużo czasu – szanse na pozyskanie nowego klienta są nikłe.
Menu powinno być dokładnie zaplanowane wspólnie z projektantem UX. Warto tutaj przyjrzeć się branży, oferowanym produktom oraz grupie docelowej i jej potrzebom.
7. Niewiele dostępnych metod płatności
Im więcej dostępnych metod płatności – tym lepiej. Warto zauważyć, że nikt nie założy nowego konta w banku lub mało kto wpisze dane swojej karty, aby złożyć zamówienie w Twoim sklepie. Na szczęście w dzisiejszych czasach nie jest to duży problem. Najpopularniejsze metody płatności to transakcje mobilne BLIK, ApplePay czy GooglePay. Kupujący na pewno wróci do Twojego sklepu, jeśli proces płatności będzie dla niego przejrzysty i szybki.
Podsumowanie
Zastosowanie powyższych punktów i unikanie błędów przy zakładaniu sklepu internetowego może doprowadzić do zwiększenia sprzedaży Twoich produktów. Warto zastanowić się nad najmniejszymi niuansami, ponieważ mogą one zadecydować o sukcesie Twojego e-commerce.
Chcesz wiedzieć więcej o e-commerce? Subscribe to E-commerce Insights!