Najczęściej popełniane błędy w eCommerce – tworzenie strategii

Zarządzasz sklepem internetowym? A może planujesz rozpocząć sprzedaż swoich usług w sieci? Z jakimi wyzwaniami możesz się spotkać jako założyciel sklepu internetowego? Co może pójść źle, jakie są największe zagrożenia i o czym warto pamiętać?

Przygotowanie strategii to pierwszy krok przy tworzeniu eCommerce. Pomijając fakt, że możliwe jest uruchomienie sklepu w zaledwie kilka dni, to jednak warto ten proces odpowiednio zaplanować i przeznaczyć na niego odpowiednio więcej czasu. Szczególnie, gdy w grę wchodzi integracja wielu systemów i procesów.

W tym artykule przyglądamy się najczęstszym błędom popełnianym w sprzedaży internetowej skupiając się na planowaniu strategii.

 

Sklep internetowy to nie tylko katalog produktów… czyli błędy w budowaniu strategii eCommerce.

Dowiedzmy się, jakie są najczęstsze błędy popełniane podczas planowania strategii eCommerce?

 

1. Brak zdefiniowania i segmentacji grupy docelowej

Niezależnie od tego, jakie produkty lub usługi oferujesz swoim klientom, dla każdego z nich z pewnością znajdzie się określona grupa docelowa. Jeśli nie znajdziesz potencjalnego nabywcy na swoje produkty – stają się one bez znaczenia, nawet jeśli są najlepsze. Z reguły handlowcy poznają swoich klientów w sposób niewystarczający. To duży błąd, ponieważ mając dużą wiedzę o swoich klientach jesteś w stanie zoptymalizować swoją ofertę i wybrać najlepsze kanały komunikacji, co ostatecznie usprawnia procesy sprzedaży.

Najważniejsze kryteria, które należy wziąć pod uwagę to: geograficzne, społeczno-demograficzne, finansowe czy behawioralne. A ważne czynniki to przede wszystkim wiek, płeć, wykształcenie, zawód, zamożność, poglądy i hobby.

Po dokładnym określeniu grupy docelowej należy ją podzielić na segmenty, aby zacząć stosować skuteczne działania marketingowe.

 

2. Brak badań rynkowych

Analiza konkurencji jest nieodłącznym elementem planowania strategii go-to-market z Twoimi produktami. Dzięki niej możesz dowiedzieć się, jakie są szanse na zaistnienie Twojej oferty w sieci. Może się również okazać, że trafisz na odpowiednią niszę na rynku eCommerce – co może być bardzo dużą szansą na sukces. 

Dokładne badanie rynku pozwoli Ci również oszacować potencjalne ryzyko i poziom inwestycji. Ponadto może pomóc Ci zidentyfikować Twoją grupę docelową i dostrzec błędy, które wykorzystuje Twoja konkurencja, abyś mógł ich później uniknąć w swoim sklepie. Skup się na wielkości marek, szerokości ich oferty, promocjach, a także przedziale cenowym.

Brak takiej analizy może skutkować działaniami prowadzonymi nieco na ślepo, na późniejszym etapie rozwoju sklepu.

 

3. Brak zaplanowanych działań promocyjnych

Konkurencja dla sklepów internetowych jest obecnie tak silna, że brak działań marketingowych promujących Twój sklep jest teoretycznie niemożliwy. Obecność w Internecie wymaga rozwiązań, które będą wspierać sprzedaż i generować wyniki.

Począwszy od pomysłu, poprzez odpowiedni budżet na działania promocyjne, aż po wybór właściwych narzędzi. W marketingu eCommerce ważna jest wielokanałowość, czyli podejście Marketing 360*. Prowadzenie kampanii produktowych w Google Ads, Facebook Ads, odpowiednia strategia email marketingowa oraz aktywny udział w Social Media to sposoby na pozyskanie klientów. Ważne jest również posiadanie odpowiedniej strategii i planu takich działań.

Brak działań marketingowych dla Twojego sklepu może niestety skutkować praktycznie zerową sprzedażą.

 

4. Nadmierna koncentracja na aspektach wizualnych

Sklep internetowy można postawić w kilka dni, ale także miesięcy. Często transformacja cyfrowa wydłuża się jeszcze bardziej z powodu nadmiernego skupienia się na tworzeniu elementów graficznych.

Oczywiście, aspekt wizualny jest ważny. Istnieje jednak tendencja do przeceniania walorów graficznych. Mechanizmy dbające o prawidłową obsługę transakcji są często pomijane przez kupującego i często dzieją się z tyłu biznesu. W gruncie rzeczy warto postawić na sprawdzone standardy UX i zasadniczo nowoczesny design.

 

Wyższa jakość oznacza większą sprzedaż… Jaki jest największy błąd przy tworzeniu eCommerce?

Zaraz po etapie planowania strategii Twojego sklepu internetowego, podczas jego faktycznej budowy niezwykle istotnych jest kilka elementów. Od wyboru odpowiedniej platformy eCommerce po jakość publikowanych zdjęć produktów. Nieprawidłowe podejście do wielu czynników może skutkować niską konwersją Twojego sklepu.

 

Podsumowanie

Wiele z tych błędów wydaje się banalnych i oczywistych. Jednak zastosowanie ich w planowaniu strategii Twojego sklepu internetowego może prowadzić do większych lub mniejszych konsekwencji. Mogą wpłynąć na Twoją sprzedaż, a nawet pociągnąć za sobą konsekwencje prawne. Dlatego warto brać pod uwagę najmniejsze niuanse, bo to one mogą zaważyć na sukcesie Twojego eCommerce.

 

 

24.03.2023

Weronika Worsztynowicz

Project Manager

Zobacz także
Najczęściej popełniane błędy w eCommerce – tworzenie strategii

Zarządzasz sklepem internetowym? A może planujesz rozpocząć sprzedaż swoich usług w sieci? Z jakimi wyzwaniami możesz się spotkać jako założyciel sklepu internetowego? Co może pójść źle, jakie są największe zagrożenia i o czym warto pamiętać? Przygotowanie strategii to pierwszy krok […]

Czytaj
Kreatik talks – Karolina Maj i Kamila Gąsior o trendach, wyzwaniach i zmianach w e-commerce.

Jagoda Złakowska, Communication Manager w Kreatiku rozmawia z Karoliną Maj i Kamilą Gąsior – trenerkami projektów edukacyjnych Firmy Jutra, o największych bolączkach i wyzwaniach w e-commerce, o tym czym jest ROR i gdzie sięgnąć po darmową wiedzę prosto od ekspertów! […]

Czytaj
Wyceń projekt
en pl