Jak zmniejszyć wskaźnik porzuconych koszyków – strategie stosowane w e-commerce

Prawie 70% użytkowników e-commerce porzuca koszyki przed finalizacją zakupu. To dużo! Przyjrzyjmy się bliżej temu zjawisku i dowiedzmy się, jak sprawić, by kupujący wracali i finalizowali swoje zamówienia w sklepie, co skutecznie obniży wskaźnik porzuconych koszyków.

Dlaczego klienci porzucają koszyki?

Istnieje wiele powodów. Jednym z nich jest znalezienie przez klienta lepszej oferty lub po prostu zmiana zdania na temat zasadności czy chęci zakupu. Wg. Instytutu Baymard, innymi powodami rezygnacji z zakupu są wysokie dodatkowe koszty (np. wysyłka) – potwierdziło to 48% użytkowników, obowiązkowe założenia konta – 24% użytkowników oraz zbyt długi czas dostawy – 22%. Inne konkretne przyczyny to zbyt skomplikowany proces realizacji transakcji i błędy na stronie. Jeśli proces realizacji zakupu nie jest przyjazny dla użytkownika, klienci mogą po prostu zrezygnować i poszukać innego sprzedawcy.

Jak zmniejszyć wskaźnik porzuconych koszyków?

1. Możliwość zakupu jako gość

Skłonienie klientów do utworzenia konta może być korzystne dla Twojego sklepu, ale może również obniżyć liczbę konwersji i zwiększyć liczbę porzucanych koszyków. Czasami klienci mogą czuć się przytłoczeni długim i wieloetapowym procesem zakupowym. Zachowaj prostotę i zminimalizuj liczbę kroków w procesie zakupowym do wymaganego minimum. Co więcej, pozwól kupującym pominąć tworzenie konta podczas dokonywania zakupów.

wskaźnik porzuconych koszyków

2. Wysyłaj spersonalizowane i automatyczne wiadomości

Innym sposobem na odzyskanie porzuconych koszyków jest skonfigurowanie automatycznych, spersonalizowanych wiadomości e-mail, aby przypomnieć użytkownikom o produktach w koszyku. Często jest to impuls, który powoduje, że użytownicy dokonują zamówienia. Wiadomość e-mail o porzuconym koszyku powinna zawierać miłe przypomnienie o tym, co się w nim znajduje. „Nie porzucaj swojego koszyka” – ten rodzaj wiadomości najlepiej sprawdza się w przypadku klientów, którzy byli rozkojarzeni i zapomnieli opłacić zamówienie. Prawidłowo przygotowane wiadomości są postrzegane jako naprawdę pomocne i nieinwazyjne. Zdarza się, że użytkownicy porzucili koszyk, ponieważ nie znaleźli tego, czego szukali, dlatego warto również w takim mailu zamieścić propozycje podobnych do przeglądanych produktów.

Istnieje szereg sposobów obejmujących automatyzację i personalizację, które zmniejszają ilość porzuconych koszyków w sklepie. Właśnie teraz, możesz zapisac się na darmowy webinar, podczas którego nasi eksperci powiedzą Ci, jakie podjąć działania, jakich narzędzi używać i jakich błędów nie popełniać, by Twój e-commerce odniósł sukces. Więcej szczegółów znajdziesz tutaj.

wskaźnik porzuconych koszyków

3. Wysyłając e-mail z informacją o porzuconym koszyku, zwracaj uwagę na przyjazny dla użytkownika wygląd

Przetwarzanie obrazu zajmuje nam nieco ponad 0,01 sekundy. Wygląd wiadomości jest bardzo ważny. Jeśli treść Twoich e-maili jest nudna, większość odbiorców jej nie przeczyta. Podobno – czasem im mniej, tym lepiej. W tym przypadku to prawda – prosty design nie rozprasza użytkownika. Kluczowe są: prosty język, logiczne ułożenie treści oraz widoczny przycisk z wezwaniem do działania (CTA). Ponadto ważne jest, aby zoptymalizować maila pod kątem urządzeń mobilnych, ponieważ wiele osób prawdopodobnie otworzy wiadomość na swoich smartfonach.

wskaźnik porzuconych koszyków

4. Uwzględnij widoczny przycisk wezwania do działania (CTA) na stronach zakupu

Często użytkownicy porzucą swoje koszyki, ponieważ następny krok w procesie płatności nie jest jasny. Zaznacz kolejny krok w koszyku za pomocą prostych wezwań do działania, które mówią użytkownikowi, czego może się spodziewać. Upewnij się, że przyciski dla każdego kroku mają jasny, standardowy przekaz np. po „Dodaj do koszyka” następnym krokiem powinno być „Kup teraz” – aby zainicjować proces płatności. Ważne jest, aby proces realizacji transakcji był tak prosty i przejrzysty, jak to tylko możliwe. Jasne instrukcje, etykiety i wezwania do działania mogą pomóc użytkownikom w dokonaniu zakupu. Ponadto dodanie paska postępu lub podobnego elementu wizualnego może pomóc użytkownikom zrozumieć, na jakim etapie procesu się znajdują i ile kroków pozostało im do końca.

wskaźnik porzuconych koszyków

Podsumowanie

Chcąc skutecznie zająć się problemem porzuconych koszyków, a następnie poprawić ogólne doświadczenia klientów, kluczowe jest zrozumienie powodów ich decyzji, a następnie wdrożenie konkretnych rozwiązań. Dzięki temu możesz zwiększyć szanse klientów na dokończenie zakupów i zmniejszyć liczbę porzuconych koszyków na Twojej platformie e-commerce.

Zapisz się na darmowy webinar z ekspertami i zapomnij o porzuconych koszykach! Kliknij i poznaj szczegóły.

09.08.2023

Filip Krawczyk

UI Designer

Zobacz także
Kreatik talks – Ernest Wołkowycki-Dołęga opowiada o zastosowaniu self service i w jakich przypadkach jest on niezbędny.

Magdalena Węcłaś, Head of Strategy&Content w Kreatiku, rozmawiała z Ernestem Wołkowyckim-Dołęgą – Head of Digital w LUX MED, o wyzwaniach, trendach i kluczowych zagadnieniach z obszaru self service.  Cześc Ernest, bardzo się cieszymy, że zechciałeś wziąć udział w naszym wywiadzie. […]

Czytaj
Jak zmniejszyć wskaźnik porzuconych koszyków – strategie stosowane w e-commerce

Prawie 70% użytkowników e-commerce porzuca koszyki przed finalizacją zakupu. To dużo! Przyjrzyjmy się bliżej temu zjawisku i dowiedzmy się, jak sprawić, by kupujący wracali i finalizowali swoje zamówienia w sklepie, co skutecznie obniży wskaźnik porzuconych koszyków. Dlaczego klienci porzucają koszyki? […]

Czytaj
Jak poprawić doświadczenie użytkownika dzięki nawigacji okruszkowej

Robiąc zakupy czy poruszając się po rozbudowanej stronie nie jest trudno pogrążyć się w chosie kategorii i podstron, a jak wiemy: użytkownik zgubiony to użytkownik stracony! Dziś wytłumaczymy, jak w prosty sposób wskazać użytkownikowi jego aktualne miejsce na stronie i […]

Czytaj
Wyceń projekt
en pl