Learner-centered design thinking – przepis na idealny kurs online

Sekret skutecznej edukacji online nie tkwi wyłącznie w merytorycznym opracowaniu materiałów. Aby uprzyjemnić naukę, pomóc w zapamiętywaniu nowych pojęć, przyspieszyć zdobycie wiedzy, szkolenia e-learningowe trzeba dobrze zaprojektować.  Oto, jak do tego podejść.

Dzisiaj obserwujemy zatrzęsienie szkoleń online, a jednocześnie rosnące zainteresowanie takim sposobem zdobywania nowych umiejętności. Wystarczy wspomnieć jaką popularnością cieszą się ostatnimi laty masowe otwarte kursy online (MOOC) prowadzone przez uniwersytety i instytuty za pośrednictwem platformy Coursera. Otóż, w 2016 roku na kursy online tej spółki edukacyjnej zarejestrowało się 21 milionów studentów, a liczba ta wzrastała corocznie o około 7 milionów w ciągu następnych dwóch lat. Jednak w wyniku wybuchu pandemii i przejścia na pracę zdalną liczba nowych rejestracji wzrosła aż trzykrotnie, do 71 mln w 2020 r. i 92 mln w 2021 r.

Ludzie coraz częściej chcą poszerzać swoje horyzonty i zdobywać nowe umiejętności online. Nic zatem dziwnego, że wiele firm chcących się liczyć na rynku próbuje swoich sił w dzieleniu się wiedzą z potencjalnymi klientami i osobami żądnymi nowej wiedzy. Ponadto organizacje coraz częściej edukują własnych pracowników drogą online, umożliwiając im aktualizowanie wiedzy, podnoszenie kwalifikacji czy przebranżowienie.

Strategia uczenia się organizacji – wielka odnowa

W dobie nieustannych zmian wywołanych postępująca cyfryzacją i automatyzacją uczenie się nowych rzeczy jest imperatywem, dlatego najważniejszym filarem organizacji staje się strategia uczenia się. Już niemal co druga organizacja zamierza priorytetowo podejść do tworzenia i wdrażania strategii uczenia się, aby nadążyć za zmieniającym się środowiskiem.

Wymaga ona zmiany sposobu myślenia i projektowania doświadczeń studentów w sposób przemyślany, holistyczny i bazujący na odkryciach z zakresu psychoedukacji. Odnowiona strategia uczenia się nie tylko sprawi, że ciągły rozwój stanie się częścią misji organizacji, ale także da dodatkową wartość pracownikom, którzy poczują się doceniani i gotowi na wyzwania jutra.

Wzrost zainteresowania nauką online sprzyja przewartościowaniu tradycyjnych metod nauczania i poszukiwaniu lepszych sposobów na efektywną edukację. Firmy zachęcają pracowników do rozwoju zawodowego i zdobywania kompetencji przyszłości. Jednym z łatwiejszych i wygodniejszych sposobów na ich pozyskanie jest udział w kursach online. Choć na rynku nie brakuje kursów online, to już nie tak łatwo znaleźć takie, które są dobrze zaprojektowane i pozwalają nie tylko zdobyć nowe umiejętności, lecz także je utrwalić. W poniższej ramce zamieszczamy listę wyselekcjonowanych paltform edukacyjnych, które oferują dobrej jakości kursy. Przy okazji warto wspomnieć, że do tej pory jedynie 11 procent ankietowanych organizacji uznało projektowanie uczenia się za swój najwyższy priorytet, podczas gdy prawie 44 procent* organizacji uznało go za jeden z dwóch najważniejszych priorytetów.

Platformy edukacyjne, na których warto poszukać inspiracji

Nim przejdziesz do projektowania kursu online, warto byś zapoznał się z dostępną ofertą edukacyjną. Oto wyselekcjonowana lista platform edukacyjnych, które słyną z dobrej jakości kursów i mogą ci posłużyć jako źródło inspiracji do udoskonalania własnej oferty szkoleniowej.

Tradycyjne doświadczenia edukacyjne

Tworząc jakikolwiek kurs online, warto skrupulatnie podejść do zaprojektowania doświadczeń studentów. Tradycyjnie projektowano je w sposób statyczny i uniwersalny, co sprawiało, że szkolenia były schematyczne, pozbawione interaktywnych elementów i skierowane do odbiorcy masowego. Ludzie zazwyczaj realizowali poszczególne moduły z poczucia obowiązku niż dla przyjemności. Obecnie  jednak organizacje zdają sobie sprawę, że to jednak niestandardowe i spersonalizowane podejście do projektowania uczenia się gwarantuje najlepsze efekty i ponadprzeciętne zaangażowanie uczestników.

Niestety mnóstwo projektów e-learingowych pozostawia wiele do życzenia. Tymczasem biorąc pod uwagę preferencję i nawyki osób uczących się online, należy zadbać o wysoki poziom interaktywności nauki. Już 62% liderów zarządzajacych zespołami Learning and Development (L&D), które na co dzień zajmują się tworzeniem i wdrażaniem strategii szkoleń i rozwoju pracowników, przyznało, że priorytetowe staje się dla nich tworzenie bardziej interaktywnych treści. W związku z tym kursy online są wzbogacane sesjami na żywo prowadzonymi przez moderatorów, symulacjami, grami, quizami, dyskusjami panelowymi. W nowoczesnych szkoleniach online pojawia się o wiele więcej tego typu urozmaiceń w porównaniu z konwencjonalnym podejściem.

Jeśli chcesz się wyróżnić na tle przeciętnych inicjatyw edukacyjnych, powinieneś wiedzieć nie tylko, jaką wiedzę chcesz przekazać uczestnikom szkoleń online, lecz także, w jaki sposób należy to zrobić, by zwiększyć ich zaangażowanie w realizację kolejnych modułów. A przy okazji sprawić, by nowe informacje na długo zapadały uczestnikom w pamięć.

Jedyne słuszne podejście, czyli learner-centered design thinking

Z pomocą przychodzi tzw. learner-centered design thinking, a więc projektowanie kursów zorientowanych na potrzeby ucznia. O co w tym chodzi? Z podpowiedzią przychodzi centrum Harvad Business School ds. projektowania doświadczeń studentów, które specjalizuje się w tworzeniu wysokiej jakości kursów online. Z doświadczeń tej komórki wynika, że ​​wszystkie kursy, niezależnie od ich dyscypliny, rozmiaru lub pozycji w programie nauczania, mają następujące pięć fundamentów:

  1. określony temat , np. „Chemia organiczna” lub „Płeć we współczesnej powieści”.
  2. wyselekcjonowane treści (elementy typu: odczyty, strony internetowe, filmy lub przedmioty, z którymi uczniowie powinni wchodzić w interakcje, zarówno w czasie lekcji, jak i w wolnym czasie).
  3. obecność eksperta (tj. instruktora), który może analizować/interpretować/przetwarzać wybrane treści w celu wysuwania twierdzeń dotyczących tematu kursu. (Te demonstracje, które mogą obejmować wszystko, od interpretacji danych eksperymentalnych po uważne czytanie tekstu literackiego, zwykle występują na wykładach i dyskusjach klasowych).
  4. monitoring postępów ucznia, czyli wplecione w kurs narzędzia do weryfikacji tego, czy student się czegoś nauczył. Są to m.in. quizy, egzaminy, zadania kreatywne jak pisanie artykułu, dyskusje, ankiety w czasie rzeczywistym.
  5. ostatni, ale na pewno nie najmniej ważny, kursanci. Wiedza o preferencjach uczestników kursu pozwala precyzyjniej zaprojektować ich doświadczenia, co przełoży się na ich większe zaangażowanie i skuteczność kursu.

Okazuje się niestety, że wiele kursów jest skoncentrowanych na instruktorze, jego wizji nauczania, poglądach i indywidualnych upodobaniach. Tymczasem projektując jakiekolwiek szkolenie e-learningowe o wiele lepiej byłoby podążać za zasadami learner-centered design thinking. Skupienie się na potrzebach odbiorcy, myślenie bezpośrednio z perspektywy ucznia i zapewnianie doświadczeń dostosowanych do jego potrzeb to klucz do stworzenia atrakcyjnego szkolenia online.

Architektura doświadczeń e-learningowych, czyli nowa filozofia uczenia

Nauka skoncentrowana na uczniu to podejście do edukacji, które ma na celu indywidualne zaspokojenie potrzeb każdego ucznia. Myślenie projektowe skoncentrowane na uczniu koncentruje się na konsumentach końcowych, a nie na procesie, czyniąc z twórcy kursu online „architekta doświadczeń”. Około 82 procent organizacji uważa to za najważniejszą umiejętność zespołów L&D projektujących szkolenia.

Christopher Harrington i Kristen DeBruler na łamach bloga Michigan Virtual Learning Research Institute  opisali model uczenia się skoncentrowany na uczniu, uwzględniając w nim cztery cechy:

  • angażowanie studentów w współtworzenie planu lub ścieżki uczenia się,
  • elastyczny wybór sposobów uczenia się i modułów, co daje studentom większe poczucie wpływu i pobudza ich zaangażowanie,
  • rozwój oparty na kompetencjach to nic innego jak weryfikacja tego, czy nowe umiejętności zostały przyswojone na satysfakcjonującym poziomie,
  • ciągłe monitorowanie danych dotyczących preferencji uczniów i dostosowywanie ich ścieżek rozwoju do zmieniających się potrzeb.

Warto jeszcze wspomnieć, że wraz z postępującą digitalizacją coraz częściej mówimy o tzw. blended learning, czyli metodzie uczenia się, która pozwala łączyć tradycyjne nauczanie twarzą w twarz z doświadczeniami online, które działają razem jako zintegrowane doświadczenie dla uczniów.

Jak zaprojektować dobry kurs online

Opracowanie kursu online to o wiele bardziej skomplikowane zadanie, niż mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka. Sama ponadprzeciętna wiedza w określonej dziedzinie to za mało, by zapewnić kursantom dobre doświadczenia. Co robić?

1. Prowadź regularne badania użytkowników.

Nie zgaduj, jakie są preferencje grupy docelowej szkolenia online, tylko to zweryfikuj za pośrednictwem badań. Możesz je wykonać przed przystąpieniem do projektowania szkolenia, poznając luki kompetencyjne potencjalnych użytkowników kursu, a także ich preferencje dotyczące formuły edukacji online. Nie zapominaj jednak, że nawet po uruchomieniu kursu możesz go doskonalić, w czym pomoże feedback od kursantów. Pytaj ich w ankietach, co im się spodobało, co by zmienili i dlaczego. W takich wypowiedziach kryje się wiele wskazówek, które pozwolą ci jeszcze lepiej trafiać w gust internautów żądnych wiedzy. 

2. Zadbaj o interfejs

Musisz zadbać o przyjazny, łatwy i dostępny interfejs, który uwzględni upodobania grupy docelowej. W zależności od tego, czy adresatami szkolenia są np. osoby młode lub starsze, znające obcy język lepiej lub gorzej, eksperci lub laicy, będziesz inaczej dobierać rozwiązania technologiczne, a także materiały źródłowe.

Projektując interfejs, warto uwzględnić kilka elementów:

  • Międzykulturowe wyzwania przy projektowaniu –  uwzględniaj kontekst kulturowy przy wyborze zdjęć, przykładów czy case study wzbogacających przekaz merytoryczny
  • Przejrzysta architektura treści – poruszanie się po kursie online powinno być intuicyjne i łatwe, tak by kursant nie tracił czasu na znalezienie ważnych informacji i szybko się orientował, gdzie jest w procesie
  • Linki między elementami kursu dla łatwej nawigacji – ułatwisz powrót do ważnych treści i „wciągniesz” uczestników w świat nauki
  • Dostępność (ułatwienia dla niesłyszących dla elementów video, transkrypcja, napisy, przyjazność dla czytników tekstu dla niewidzących)

3. Eksperymentuj z nowymi technologiami i wirtualną rzeczywistością.

Sceptycy nauczania online twierdzą, że nie jest ono efektywne jak nauczanie tradycyjne, tymczasem badania coraz częściej sugerują, że symulacje VR, gry edukacyjne, portale społecznościowe czy chatboty sprawiają, że można jeszcze szybciej przyswoić wiedzę.

Szkolenia online mogą być niezwykle skuteczne, o ile zostaną dobrze zaprojektowane i przemyślane nie tylko od kątem merytoryki, lecz także doświadczeń kursantów.  Jeśli zamierzasz opracować strategię uczenia się zgodnie ze strategią biznesową, absolutnie nie trać z oczu doświadczeń użytkowników. Wykorzystaj narzędzia i uwzględnij metody uczenia się, które pozwalają zwiększyć efektywność edukacji, jak np. regularne powtórki i podsumowania materiału czy informacje zwrotne.

02.02.2023

Kreatik

Zobacz także
Kreatik talks – Ernest Wołkowycki-Dołęga opowiada o zastosowaniu self service i w jakich przypadkach jest on niezbędny.

Magdalena Węcłaś, Head of Strategy&Content w Kreatiku, rozmawiała z Ernestem Wołkowyckim-Dołęgą – Head of Digital w LUX MED, o wyzwaniach, trendach i kluczowych zagadnieniach z obszaru self service.  Cześc Ernest, bardzo się cieszymy, że zechciałeś wziąć udział w naszym wywiadzie. […]

Czytaj
Jak zmniejszyć wskaźnik porzuconych koszyków – strategie stosowane w e-commerce

Prawie 70% użytkowników e-commerce porzuca koszyki przed finalizacją zakupu. To dużo! Przyjrzyjmy się bliżej temu zjawisku i dowiedzmy się, jak sprawić, by kupujący wracali i finalizowali swoje zamówienia w sklepie, co skutecznie obniży wskaźnik porzuconych koszyków. Dlaczego klienci porzucają koszyki? […]

Czytaj
Jak poprawić doświadczenie użytkownika dzięki nawigacji okruszkowej

Robiąc zakupy czy poruszając się po rozbudowanej stronie nie jest trudno pogrążyć się w chosie kategorii i podstron, a jak wiemy: użytkownik zgubiony to użytkownik stracony! Dziś wytłumaczymy, jak w prosty sposób wskazać użytkownikowi jego aktualne miejsce na stronie i […]

Czytaj
Wyceń projekt
en pl