Coraz częściej na portalach marketingowych można się spotkać z opinią, że współpraca z influencerami przestaje być korzystnym rozwiązaniem dla marek. Problem nie tkwi jednak w samej formie reklamy, a jej jakości. Obecnie mamy do czynienia z coraz bardziej świadomym, a co za tym idzie – wymagającym, konsumentem i to autentyczność przekazu odgrywa istotną rolę.
1.Wybór influencera
Wybór influencera to najłatwiejsza i najprzyjemniejsza część planowania działań. To stwierdzenie jest prawdą, gdy mamy nieograniczony budżet oraz doskonale wiemy, którzy influencerzy cieszą się popularnością wśród ściśle określonej grupy odbiorców, będącej również target audience naszego przekazu reklamowego. Nie jesteś w takiej sytuacji? Nie martw się, ten etap nadal może być przyjemny, ale wymaga dodatkowego nakładu pracy. Od czego więc zacząć? Zacznij od researchu.
Przypomnij sobie, czy nie otrzymałeś wcześniej propozycji współpracy od influencera, który dobrze zna Twoją markę i ma pomysł na wspólną akcję.
Sprawdź, czy któryś z influencerów już używa Twojego produktu lub korzysta z Twoich usług. Jeśli sam nie przypominasz sobie takiej osoby, popytaj znajomych i osoby, które znajdują się w Twojej grupie docelowej.
Nie tylko zasięgi się liczą! Zamiast na liczby, postaw na jakość. Czasem korzystniej podjąć współpracę z influencerem o mniejszych zasięgach, który będzie bardziej autentyczny, a jego przekaz realnie wpłynie na odbiorców zamiast zginąć wśród reklam milionów innych produktów i usług.
Szukając influencera, zawsze pamiętaj, kim są jego odbiorcy, bo to właśnie do tych osób trafi przekaz. Zastanów się, czy to właśnie oni są Twoimi potencjalnymi konsumentami.
Nie bierz pod uwagę współpracy z influencerami, którzy współpracują już z Twoją konkurencją. Po pierwsze, przekaz straci na autentyczności, po drugie, taka osoba mogła już podpisać umowę na wyłączność z marką konkurencyjną.
2. Koncepcja
Wiedząc, z kim chcesz współpracować, musisz też wiedzieć, co ta osoba ma przekazać swoim odbiorcom. Zdjęcie/video z produktem lub podczas korzystania z usługi w towarzystwie komunikatu w stylu: Cześć kochani, słyszeliście o XYZ? Jest świetny, polecam! to nie najlepszy pomysł. Dlaczego? Użytkownicy różnych platform społecznościowych doskonale orientują się, jak działają materiały sponsorowane. Należy więc zadbać, aby przekaz był autentyczny i pokazał zalety Twojego produktu/usługi w ciekawej formie. W tym celu warto zadbać o kontekst całego przekazu. Storytelling jest tutaj kluczowy. Niektóre marki w ogóle rezygnują z pokazania produktu/usługi na rzecz wsparcia przez influencerów ich akcji społecznych, np. działań zwiększających świadomość o ochronie przyrody, bezpieczeństwie na drodze czy problemach związanych z akceptacją swojego ciała.
3. Formalności
Jesteś na etapie, w którym masz już wyselekcjonowaną listę influencerów, z którymi chcesz podjąć współpracę i masz na nią pomysł. Pora na wycenę. Zdecyduj, na jakich kanałach influencera Ci zależy (obecnie prym wiedzie YouTube i Instagram oraz TikTok, który coraz śmielej wkracza do gry) i opisz zasady współpracy. Pozwoli to na dokładniejszą wycenę oraz wpłynie na przyjęcie Twojej oferty przez influencera. Po mailowym uzgodnieniu szczegółów można sporządzić umowę. W przypadku jednorazowej akcji ustalenia podjęte mailowo często są wystarczające i nie ma potrzeby tworzenia umowy. W momencie jednak, gdy planujemy dłuższą współpracę lub taką, gdzie przewidujemy dodatkowe działania, np. wsparcie przez influencera konkursu, wykorzystanie jego wizerunku w komunikacji marki czy udział w evencie, warto spisać ustalenia w formie umowy. W Kreatiku tworzyliśmy takie umowy podczas półrocznej współpracy oraz w momencie, gdy influencer został jurorem w konkursie klienta z branży FMCG i brał udział w gali wręczenia nagród. Dłuższa współpraca musi też zacząć się od ustalenia harmonogramu, którego obie strony będą się trzymać. Nie zapomnijcie też zapytać, czy influencer wystawia fakturę! Może zdarzyć się tak, że influencer nie posiada własnej działalności gospodarczej i zamiast faktury wystawi rachunek, co wiąże się z wyższym kosztem związanym z doliczeniem podatku do kwoty wynagrodzenia influencera. Przy większych sumach dopłata ta może być znacząca.
4. Wysyłka
Forma, w jakiej wyślesz produkt, zostanie poddana ocenie przez influencera. Pamiętaj, że to, jak sama nazwa wskazuje, osoba wpływająca na opinię publiczną! Atrakcyjne pudełko i spersonalizowany liścik są dobrym początkiem budowania pozytywnego doświadczenia z marką.
W przypadku, gdy masz ograniczony budżet i nie możesz pozwolić sobie na płatną współpracę z influencerami, warto rozważyć wysyłkę barterową. Tutaj jednak musisz naprawdę się postarać, żeby wysyłka była na tyle atrakcyjna, aby influencer zechciał nieodpłatnie umieścić produkt na swoich kanałach social media. Rozważ np. niestandardowy wygląd pudełka czy dorzucenie dodatkowych gadżetów od marki. Tutaj również istotny jest kontekst. Pomyśl o wysyłce urodzinowej albo świątecznej. U nas sprawdziła się wysyłka przed Bożym Narodzeniem. Wysłaliśmy wówczas paczki z produktem ze spersonalizowanymi życzeniami świątecznymi oraz zabawnymi naklejkami do 20 osób. Efekt to 17 Instastories oraz 2 posty na Instagramie z produktem.
5. Follow up
Materiały zostały opublikowane na kanałach influencera. Na tym jednak nie koniec! Aby zwiększyć zasięg akcji, warto ją promować również w innych miejscach. Można to zrobić poprzez np.:
- wysyłkę komunikatów prasowych o podjęciu współpracy marki z influencerami do odpowiednich portali,
- zamieszczenie opublikowanych przez influencera materiałów na kanałach społecznościowych marki (jeśli zostało to wcześniej uzgodnione z influencerem).
Po zakończeniu akcji warto też sporządzić raport/podsumowanie, który pokaże rezultaty współpracy z influencerami. Oczywiście nie wszystko da się zmierzyć, ale przyjrzenie się liczbom i opiniom, które udało się zebrać, będzie dobrym narzędziem do refleksji i wyciągnięcia wniosków przydatnych w kolejnych kampaniach.
Współpraca z influencerami może wydawać się nieopłacalna, ponieważ promując post na profilu marki, za kwotę, którą wydałeś na publikację na koncie influencera, dotarłbyś do 3 razy większej liczby osób, ale jak już zostało wspomniane – jakość, a nie ilość ma tutaj większe znaczenie. Influencerzy stają się bowiem twarzą naszej marki i otrzymują opinie o naszym produkcie czy usłudze od swoich followersów, a to cenne źródło informacji. Ludzie niekoniecznie chcą komunikować się bezpośrednio z marką. Chętniej robią to ze swoim ulubionym blogerem, vlogerem czy instagramerem.