PORTAL PACJENTA
Grupa NEUCA od ponad 30 lat działa w obszarze ochrony zdrowia, łącząc synergicznie potrzeby farmaceutów, producentów i pacjentów. Klient zwrócił się do nas z potrzebą stworzenia portalu umożliwiającego zarządzanie podstawowymi procesami związanymi z wizytą lekarską.
O projekcie
W ramach współpracy z NEUCA S.A. stworzyliśmy portal umożliwiający organizację podstawowych procesów – umawianie i zarządzenie wizytami, wnioskowanie o skierowania i zwolnienia lekarskie oraz zamawianie/odnawianie recept.
Jakie wyzwania i potrzeby zostały
określone na początku pracy?
Uwzględnienie w procesach różnych dostępów w zależności od profilu pacjenta (posiadanie konta, e-deklaracji i potwierdzonej tożsamości).
Zaproponowanie spójnej, empatycznej komunikacji, budującej zaufanie i dającej pacjentom poczucie kontroli.
Zaprojektowanie procesów w taki sposób, by pacjent czuł się efektywnie przeprowadzony przez wszystkie etapy
Jak wyglądał proces pracy?
Proces pracy został podzielony na etapy, aby wspólnie z klientem monitorować powstające rozwiązania. Propozycje, wątpliwości i pytania były na bieżąco omawiane w trakcie spotkań statusowych. Dzięki temu klient widział postęp prac, a my mogliśmy z odpowiednim wyprzedzeniem adresować napotkane wyzwania i wspólnie wypracowywać efektywne założenia.
ETAP #1
Pracę nad projektem rozpoczęliśmy od zebrania wymagań interesariuszy i przeanalizowania zmapowanych przez klienta procesów niezbędnych do stworzenia portalu pacjenta.
ETAP #2
Na podstawie wnikliwie przygotowanej architektury informacji, przeszliśmy do tworzenia makiet UX, które obejmowały aspekty funkcjonalne strony.
ETAP #3
Projekt wizualny strony powstawał po zaakcepotwaniu przez klienta wcześniej przygotowanych makiet UX.
ETAP #4
Stworzyliśmy design system, który pozwala na łatwe skalowanie produktu cyfrowego, jakim jest Portal Pacjenta.
Efekty prac
Efektem prac była wersja mobilna i desktopowa portalu, dającego pacjentom dostęp do pełnego zarządzania wizytami, skierowaniami, zwolnieniami lekarskimi, dokumentacją, receptami i możliwość rezerwacji leków przy pomocy platformy Apteline.
SUKCES #1
Proces obejmował umawianie wizyt zdalnych i stacjonarnych zarówno w ramach NFZ, jak i prywatnych.
SUKCES #2
Stworzony design system umożliwia skalowanie produktu zgodnie ze standardami dostępności oraz obowiązującymi trendami.
SUKCES #3
Kluczowe było zachęcenie do założenia profilu, złożenia e-deklaracji w przychodni oraz potwierdzenie tożsamości. Po spełnieniu tych 3. warunków, użytkownik otrzymywał pełny dostęp do portalu, bez żadnych ograniczeń. Rozwiązanie było tworzone zarówno na makietach mobilnych, jak i desktopowych. Łącznie powstało około 130 unikatowych makiet.
SUKCES #4
Rozwiązywane ścieżki obejmowały proces umawiania i zarządzania wizytami, zamawiania recept, skierowań i zwolnień lekarskich, a także wgląd w dokumentację i historię pacjenta. Zadbaliśmy o to, by dostęp do tych kluczowych procesów był jak najbardziej intuicyjny i by wymagał podjęcia minimalnej ilości kroków.
SUKCES #5
Panel główny informował o możliwości złożenia e-deklaracji, konieczności potwierdzenia tożsamości, o nadchodzącej wizycie oraz o możliwości zamówienia lekarstw do odbioru. Dodatkowo z panelu głównego w łatwy sposób użytkownik mógł dostać się do procesu umawiania wizyt, zamawiania recept oraz swojej dokumentacji.
SUKCES #6
Jednym z wyzwań było stworzenie komunikacji z pacjentem budującej zaufanie i poczucie opieki. Zwroty do pacjenta miały być proste, klarowne i jednocześnie pełne empatii. Naszym celem było sprawienie, by użytkownik-pacjent czuł kontrolę nad wyborami dotyczącymi tak ważnego aspektu, jakim jest zdrowie, w związku z czym mikrocopy było tworzone w pierwszej osobie liczby pojedynczej – umawiam, potwierdzam, odwołuję, zapisuję.
SUKCES #7
Projekt makiet UX rozwiązywał wszystkie możliwe ścieżki umawiania wizyt z uwzględnieniem różnych rodzajów pacjentów – z deklaracją i bez, z kontem i bez, z potwierdzoną tożsamością i bez. W przypadku pacjentów bez konta proces miał umożliwiać wprowadzanie minimalnej ilości danych niezbędnych do umówienia wizyty.