Storytelling jako nowa jakość w reklamie

Storytelling jako nowa jakość w reklamie

„Storytelling” lub inaczej „marketing narracyjny” to sztuka używania opowieści do budowania relacji między ludźmi oraz kreowania wizerunku marki. Jest to metoda komunikowania się, która w możliwie najprzyjemniejszy lub najciekawszy sposób ma przekonać Klientów do podjęcia działania. Dobrze skonstruowana opowieść na pewno wyróżni naszą firmę na tle konkurencji. W jaki sposób zatem wdrożyć storytelling jako strategię promocji?

Kluczem do sukcesu jest nie tylko przedstawienie ciekawej opowieści, ale przede wszystkim sposób jej przekazania. Opowieść nie jest celem sama w sobie, chodzi o jej oddziaływanie — refleksję, do której zmusi odbiorcę. Zamiast do racjonalnej analizy, odwołujemy się do uczuć. Główną wartością tej metody jest zasada, że nie należy mówić o sprzedaży, aby sprzedać. Jak to możliwe? Po prostu nie skupiamy się na faktach, które opisują produkt. W zamian celujemy w emocje odbiorców, które chcemy wzbudzić, ledwie wspominając o naszym produkcie. W storytellingu najważniejszy jest odbiorca oraz (pośrednio) osoba sprzedającego, a najsilniejszą bronią — metafora.

Aby taktyka opowieści przyniosła oczekiwane efekty, należy najpierw sprecyzować cel. Jest to konieczne, ponieważ dzięki temu można dobrać odpowiednią strategię prowadzenia narracji. Wyróżniamy trzy typy historii i na tych schematach możemy się oprzeć.

„Who I Am Stories” — Kim jestem

Ta metoda przybliża odbiorcy produkt lub markę w typie rozbudowanej autoprezentacji. Możemy śledzić rozwój danej firmy, przemiany ilustrujące ewolucję marki, jej sukcesy oraz drobne porażki, które wpłynęły na obecne osiągnięcia. Głównym celem tego typu historii jest pokazanie „ludzkiej twarzy” firmy, ocieplenie jej wizerunku. Tego typu spoty z powodzeniem realizuje firma Nike.

Przykład:

 

„The Vision Story” — Wizja

Historie zbudowane na zasadzie tej metody przede wszystkim mają obudzić w odbiorcy kreatywność i zachęcić do nieszablonowego działania. Sprzyja temu ogromny ładunek emocjonalny, który niesie za sobą opowieść. Kluczowe jest ukazywanie nowych rozwiązań, które odważyliśmy się wprowadzić i dzięki którym firma osiągnęła sukces. Przy okazji można wypromować ważną dla społeczeństwa ideę, której staniemy się ambasadorem i odbiorcy będą ją z nami kojarzyć. Jest to jedna z najbardziej popularnych metod storytellingu, jedną z najlepszych realizacji zaprezentowało ostatnio Allegro.

Przykład:

 

„Why I Am Here” Stories — Dlaczego tutaj jestem

Celem tego typu historii jest przede wszystkim zbudowanie zaufania wśród odbiorców. Ukazujemy ideę w relacji przyczynowo — skutkowej, przybliżając kolejno podejmowane działania. W ten sposób niejako tłumaczymy się odbiorcom z podjęcia danych decyzji, dzięki czemu odnoszą oni wrażenie, że są ważnym elementem w procesie funkcjonowania firmy. Takie filmy często zobaczymy w kampaniach koncernów motoryzacyjnych, zwłaszcza Audi lub Mercedesa.

Przykład:

 

ta strona używa plików cookies