Recenzujemy książkę „Biznes w świecie mobile. Jak zaprojektować, wykonać i wypromować aplikację mobilną”

Recenzujemy książkę „Biznes w świecie mobile. Jak zaprojektować, wykonać i wypromować aplikację mobilną”

Pod koniec drugiej dekady XXI wieku dowcipy o nadchodzącym roku mobile mamy już na szczęście za sobą. Wszyscy zdążyli się przyzwyczaić, że żyjemy w świecie, w którym większość ruchu w Internecie generowana jest z urządzeń mobilnych. Nic zatem dziwnego, że na rynku wydawniczym pojawiają się pozycje mówiące o działaniach mobile skierowane do coraz szerszej grupy użytkowników.

Jedną z nich jest książka Biznes w świecie mobile autorstwa S. Żółkiewskiej, M. Rycharskiej i N. Gryczko kierowana do małych przedsiębiorców, którzy chcą wchodzić w interakcje ze swoimi klientami na platformach mobile.

Autorki opisują od podstaw, jak rozpocząć tworzenie aplikacji mobilnej. W kolejnych rozdziałach tłumaczą proces projektowy zgodny z metodą design thinking – od zrozumienia potrzeb konsumenta, przez dopasowanie modelu biznesowego, po zwinne iterowanie na działającym produkcie i promowanie go.

Efektem jest spójny wywód, choć można mieć uwagi do wskazanych orientacyjnych kosztów, znacznie niższych niż w rzeczywistości (jeśli ktoś kiedyś widział bardzo złożoną apkę na iOS i Androida za 60 tysięcy złotych, proszę o kontakt). Tak czy inaczej, wartość znajdą w nim nie tylko mali biznesmeni, ale też studenci czy osoby nowe w ogólnie pojętym świecie produktów digitalowych.

Poprzedzony jest on wstępem odpowiadającym na pytanie „dlaczego warto budować aplikację mobilną?”. Z tą częścią mam największy problem, ponieważ dla większości czytelników odpowiedź na nie brzmi: nie warto, dobre RWD (Responsive Web Design) jest dla Ciebie optymalną inwestycją. Na co zresztą autorki zwracają później uwagę, pisząc:

„Na etapie pracy nad koncepcją aplikacji […] warto raz jeszcze zastanowić się, czy rzeczywiście aplikacja mobilna najlepiej odpowie na […] potrzeby. Niekiedy myślimy o tworzeniu aplikacji, podczas gdy nasze cele biznesowe spełniłaby responsywna strona WWW”.

Bardzo słuszna uwaga, która moim zdaniem nie wybrzmiewa jednak wystarczająco mocno. Od dawna mamy do czynienia z inflacją aplikacji w marketach, podczas gdy przeciętny użytkownik aktywnie korzysta z niewiele ponad trzydziestu. Większość z tych miejsc jest już zajęta. Jeśli uważasz, że dasz radę, bo masz pomysł petardę, zweryfikuj go z rynkiem, zanim zabierzesz się do tworzenia drogiej aplikacji mobilnej.

TL;DR: Książka zawiera przejrzyste wyjaśnienie i uporządkowanie podstawowych pojęć i procesów dotyczących tworzenia aplikacji mobilnych, którego istnienie może jednak nie być do końca potrzebne grupie docelowej (właścicielom małych firm).

Biznes w świecie mobile. Jak zaprojektować, wykonać i wypromować aplikację mobilną
Żółkiewska, M. Rycharska, N. Gryczko

Wydawnictwo Poltext
Warszawa 2018

masz dla nas wyzwanie?

Dostosowujemy rozwiązania do budżetu i celów. Porozmawiajmy już teraz o Twoim projekcie!

Twoje dane są z nami bezpieczne! Kreatik jest administratorem podanych przez Ciebie danych osobowych. Będą one przetwarzane wyłącznie w celu udzielenia odpowiedzi na Twoje zapytanie. Masz pytania, wątpliwości - pisz: rodo@kreatik.pl. Dzielimy się informacjami, w naszej Polityce Prywatności znajdziesz szczegóły dotyczące procesu przetwarzania Twoich danych.

kontakt dla Klientów

Mateusz Iwiński

New Business Manager

+48 506 688 553

lubimy ciasteczka!

Aby zapewnić prawidłowe działanie systemu, korzystamy z plików cookies, zgodnie z naszą Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce internetowej.