OKR-y – Zobacz jak to robimy! 4 kroki usprawniające proces.

OKR-y – Zobacz jak to robimy! 4 kroki usprawniające proces.

OKR (ang. objectives and key results) to framework polegający na wyznaczeniu najważniejszych celów, a następnie dobraniu miar, które będą obiektywnymi wskaźnikami zbliżania się do nich. O tym, czym są OKR-y i dlaczego warto na ich podstawie ustalać cele już pisaliśmy. Dzisiaj, rok po wdrożeniu projektu podzielimy się naszym doświadczeniem w pracy z tym frameworkiem.

Poniżej cztery proste kroki, które usprawniły OKR’owy proces w Kreatiku.

  1. Wprowadziliśmy tzw. zamrożony piątek – Początkowo każdy z nas realizował cele OKR-owe w zaplanowanym przez siebie czasie. Zauważyliśmy jednak, że brakuje nam dnia w którym, cały zespół, skupiony jest na realizacji naszych KR-ów. Na szczęście, szybko znaleźliśmy na to rozwiązanie! Raz w miesiącu wybieramy dzień, w którym cały zespół realizuje prace wyłącznie OKR-owe. To właśnie nazywamy “zamrożonym piątkiem”. Synchronizacja zespołu pozwala efektywnie działać nad konkretnymi zadaniami.
  2. Wprowadziliśmy OKR-owe retrospektywy – po każdym kwartale, przy pomocy ankiet, weryfikujemy jak się nam pracowało, co blokowało naszą pracę, z czego jesteśmy szczególnie zadowoleni. Na spotkaniu całego zespołu omawiamy wyniki ankiet i szukamy usprawnień. Iteracyjne podejście sprawia, że kolejne rozdanie przebiega jeszcze sprawniej.
  3. Definiujemy KR-y w oparciu o metryki – nasze KR-y nastawione są na wartość, a nie na samą aktywność, cele opieramy na konkretnych wynikach.
  4. Planujemy i monitorujemy postępy naszych prac – członkowie zespołu wybierają KR, którym będą się zajmowali. Każdy KR ma swojego Lidera, który dba o planowanie prac i organizację regularnych spotkań updatowych.

Nasze OKR-y są transparentne i demokratyczne, wpływają na pozytywne zaangażowanie całego zespołu. O tym, jak działa biznes oparty o OKR-y, jaki wpływ mają OKR-y na codzienną pracę i czym są dla osób wchodzących do organizacji opowie nasz zespół.

Przeczytajcie co do powiedzenia mają: UX Designerka, Social Media Specialist i CEO w Kreatiku.

Maria

Maria Połońska (CEO):

Nie będzie to pewnie zaskoczeniem gdy powiem, że cele indywidualne i cele całej organizacji czasem nie są zbieżne. Jest to zupełnie naturalne dla wszystkich organizacji, a ujawnia się już na samym początku wzrostu firmy. Wyzwaniem dla mnie jako CEO jest sprawić, aby jak najczęściej cele indywidualne i cele firmowe były jednak w tym samym miejscu.

Od początku istnienia Kreatika zależało mi, aby było to miejsce gdzie każdy będzie mógł się rozwijać i żeby wyzwania w zakresie rozwoju były naprawdę ambitne. Mając taki sposób myślenia naturalnie przyciągamy do zespołu kolejne zdolne i chętne rozwijać się osoby.

W ten sposób powstał zespół bardzo głodnych rozwoju ludzi. Byłoby wielką stratą, gdyby ta wielka energia szła w gwizdek albo gdybyśmy strzelali gole do różnych bramek.

Odkąd wdrożyliśmy OKR-y, cały zespół wie dokąd idziemy. Co więcej, podczas formułowania celów okazało się, że wiele osób widziało te same problemy czy wyzwania. Mieliśmy tylko różne wizje dotarcia do tego celu. Dzięki dyskusjom i warsztatom, które prowadzimy na koniec każdego kwartału OKRowa maszyna działa coraz sprawniej, a my jako indywidualiści mamy wciąż miejsce na rozwój. Który chyba jest nawet bardziej satysfakcjonujący niż wcześniej, bo nasze indywidualne sukcesy przekładają się na wyniki całej firmy.

Dajana Bieganowska (UX Designer) :

Kiedyś ta nazwa kojarzyła mi się tylko Ogólnopolskim Konkursem Recytatorskim, czyli przeglądem teatralnym dla młodych aspirujących aktorów. Tak też było w Kreatiku. Z naszym rozwojem mierzyliśmy bardzo wysoko. Na początku nasze cele rozwojowe próbowaliśmy dopasować pod OKR. Minęły 4 kwartały pracy z OKR-ami i mam poczucie, że teraz wszyscy czujemy wagę wspólnego dążenia w jednym kierunku. Nie udało się w tym kwartale zgrać swojego celu rozwojowego z ustalonym na dany kwartał Objective? No worries, za 3 miesiące będziemy w trochę innym miejscu, więc każdy prędzej czy później rozwinie skrzydła!

W codziennej pracy zadania OKR-owe traktuję tak, jak zadania dla klientów. Z racji tego, że w każdej turze przyjmuję inną rolę (wcielam się w lidera zespołu, copywritera, grafika, ux-a) lepiej rozumiem codzienne obowiązki innych członków zespołu. No, a empatia to pierwszy krok do lepszej komunikacji, a co za tym idzie, lepszych projektów. 🙂

Magdalena Węcłaś (Social Media Specialist):

Zmiana pracy wiąże się z nowymi wyzwaniami. Jednym z nich w Kreatiku, niewątpliwie były OKR-y, których wcześniej nie znałam. W natłoku przyswajania nowych informacji, dotyczących struktury i zasad funkcjonowania firmy, OKR-y stanowiły dla mnie duży znak zapytania. Z upływem czasu jednak, śledząc cały proces działania na bieżąco, byłam w stanie zrozumieć ich specyfikę. Dla mnie to przede wszystkim świetna metoda pozwalająca rozwijać kompetencje.

Planowanie, monitorowanie i wykonywanie założonych przez zespół celów pozwala produktywnie wykorzystać czas pracy nad wspólnym projektem. Dzięki OKR-om rozwijam kluczowe dla mnie kompetencje, znam priorytety, dlatego łatwiej znaleźć mi czas na realizację zadań, które są ważne bo przybliżają nas do osiągnięcia naszego Objective’a. Korzysta na tym zarówno organizacja jak i pracownik.

masz dla nas wyzwanie?

Dostosowujemy rozwiązania do budżetu i celów. Porozmawiajmy już teraz o Twoim projekcie!

Twoje dane są z nami bezpieczne! Kreatik jest administratorem podanych przez Ciebie danych osobowych. Będą one przetwarzane wyłącznie w celu udzielenia odpowiedzi na Twoje zapytanie. Masz pytania, wątpliwości - pisz: rodo@kreatik.pl. Dzielimy się informacjami, w naszej Polityce Prywatności znajdziesz szczegóły dotyczące procesu przetwarzania Twoich danych.

kontakt dla Klientów

Mateusz Iwiński

New Business Manager

+48 506 688 553

lubimy ciasteczka!

Aby zapewnić prawidłowe działanie systemu, korzystamy z plików cookies, zgodnie z naszą Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce internetowej.