Niezbędnik Social Media Managera – lista najlepszych narzędzi

Niezbędnik Social Media Managera – lista najlepszych narzędzi

Prowadzenie portali społecznościowych to prawdziwy multitasking. Jednoczesne uwzględnienie obowiązujących trendów, nadchodzących świąt, wykorzystanie potencjału RTM, kierowanie się zaleceniami klienta, utrzymanie wysokiego wskaźnika odpowiedzi… i do tego wykazanie się kreatywnością! Mission impossible?

Oczywiście, że nie! Na szczęście na rynku pojawia się coraz więcej przydatnych narzędzi (także w wersji darmowej), które usprawniają pracę social media managera i dają mu większe pole do popisu. Najważniejsze, aby testować wiele możliwości i wybrać te, które są dla nas przydatne.

Instaszkoła

Zaczniemy od nowości, którą zaproponował Instagram. Portal stworzył kurs internetowy, który uczy, jak skutecznie promować firmę poprzez Insta Stories. Narzędzie cieszy się popularnością, ponieważ coraz więcej osób zdaje sobie sprawę z korzyści wynikających ze stories. Szkoła relacji, bo tak nazywa się platforma, daje możliwość wyboru sposobu nauki. Możemy ją rozpocząć, idąc ścieżką wyznaczoną przez stronę lub zacząć od wybranego przez siebie zagadnienia. Jeśli macie już jakieś pojęcie na ich temat, lepiej od razu przejść do interesujących Was kwestii. Znajdziecie tam opis wszystkich dostępnych funkcji wraz z ich praktycznym zastosowaniem. Co bardzo cenne, szkoła relacji pokazuje jak utworzyć reklamę w 4 łatwych krokach. Dzięki krótkiemu tutorialowi możecie przejść przez każdy etap ustawiania reklamy. Dodatkowo udostępniony do pobrania został poradnik, który po kolei opisuje działania pomagające w tworzeniu skutecznej relacji. Kurs skupia się nie tylko na technicznych aspektach tworzenia stories, ale zawiera też wiele cennych wskazówek dotyczących wykorzystania odpowiednich formatów i treści. Na sam koniec możemy zapoznać się z polecanymi przez Instagram aplikacjami do robienia relacji.

Poniżej przygotowaliśmy listę narzędzi, które mogą okazać się niezbędne w pracy osób zajmujących się prowadzeniem profili biznesowych.

Przygotowanie  

Naszą listę zaczniemy od narzędzi sprawdzających się na początkowym etapie tworzenia contentu. Pomagają one w skutecznym organizowaniu pracy oraz poszukiwaniu ciekawych i efektywnych treści oraz formatów postów.

  • Feedly

Każdy marketer musi być na bieżąco z pojawiającymi się w branży raportami, analizami i innymi nowinkami. Nie znam osoby, która wyznacza sobie na to konkretny przedział czasowy w ciągu tygodnia. Zazwyczaj robimy to w czasie krótkich przerw między innymi zajęciami, np. w drodze do pracy, w poczekalni u lekarza lub w przerwie śniadaniowej. Co zrobić, żeby żadna ważna wiadomość nam nie umknęła? Skorzystać z czytnika RSS Feedly. Jak? Za pomocą wtyczki przeznaczonej do przeglądarek internetowych przez stronę internetową feedly.com lub aplikację mobilną. Dzięki temu narzędziu zbierzemy w jednym miejscu artykuły ze wszystkich interesujących nas portali. Feedly umożliwia także podział informacji na stworzone indywidualnie kategorie.

  • Quora

Szukając inspiracji i rozwiązań na nurtujące nas kwestie, możemy skorzystać z quora.com. To serwis umożliwiający zadawanie pytań, na które odpowiadają specjaliści z branży, np. w temacie social media marketingu możemy znaleźć pytanie:

Jakie jest najlepsze narzędzie do analizy zarządzania treścią w mediach społecznościowych? Odpowiedzi udzielił pracownik Whatagraph, proponując firmowe narzędzie i odsyłając na stronę po więcej informacji. Quora to prawdziwa skarbnica wiedzy.

  • Facebook Audience Insights

Tworząc content na Facebooka bardzo przydatną funkcją jest Facebook Audience Insights. To narzędzie pozwala precyzyjniej tworzyć treści na fanpage’a oraz skutecznie targetować reklamy. Dzięki tej opcji można odnaleźć statystyki związane ze wszystkimi użytkownikami Facebooka, osobami połączonymi z naszą stroną czy grupą niestandardowych odbiorców. Dokładniejsze poznanie użytkowników pomaga w tworzeniu treści cieszących się największym zainteresowaniem.

Tworzenie

Jak już wiemy, co przekazać naszemu odbiorcy, warto zadbać o to, jak to zrobić. Aby nasze komunikaty były poprawne językowo i atrakcyjne wizualnie, możemy skorzystać ze świetnie do tego przygotowanych narzędzi nie wymagających od nas zaawansowanych umiejętności technicznych.

  • Ortograf i jasnopis

Ortograf to platforma internetowa, która sprawdza wprowadzony przez nas tekst pod względem poprawności ortograficznej, stylistycznej, gramatycznej i typograficznej. Wystarczy wkleić tekst, a strona wskaże sugerowane zmiany. Ortograf obsługuje treści aż w 28 językach, w tym niemiecki, francuski, włoski czy hiszpański. Jak już sprawdzimy, czy nasz tekst nie ma błędów ortograficznych, warto zweryfikować, czy zostanie zrozumiały przez odbiorcę. Jasnopis to narzędzie, które potrafi zmierzyć zrozumiałość tekstu, wskazać jego trudniejsze fragmenty i zaproponować poprawki. Dzięki niemu dowiemy się, w jakiej grupie nasz komunikat zostanie zrozumiany. Uzyskamy także dokładną analizę wskazującą m.in. za trudne lub za długie partie tekstu.

  • Canva i Piktochart

Mamy tekst. Teraz pora na obraz. Chyba najpopularniejszym narzędziem wśród social media managerów do tworzenia grafik jest Canva. To strona umożliwiająca projektowanie różnych formatów online na Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest, LinkedIn, Tumblr czy Youtube. Możemy skorzystać z gotowych szablonów lub mieszać dowolnie wybrane elementy najlepiej pasujące do naszego postu. Kombinacji jest sporo. Ogranicza nas jedynie wyobraźnia. Jeśli chcemy stworzyć infografikę to świetnie sprawdzi się Piktochart. To internetowa aplikacja, która pozwala użytkownikom bez doświadczenia graficznego łatwo tworzyć infografiki i wizualizacje za pomocą szablonów tematycznych. Piktochart zapewnia ponad 600 szablonów, które można edytować, lub korzystając z bardziej zaawansowanych funkcji, dostosowywać według indywidualnych potrzeb. Canva i Piktochart to dobre rozwiązanie dla osób nie potrafiących obsługiwać profesjonalnych programów graficznych, jak Photoshop czy Illustrator. Jeśli mamy do dyspozycji grafika, to lepiej jednak skorzystać z jego pomocy.       

Zarządzanie

Mamy treść, mamy grafikę. Czego więcej nam potrzeba? Na pewno skutecznego narzędzia do zarządzania contentem. Jest to szczególnie ważne, gdy prowadzimy kilka projektów na różnych portalach społecznościowych.

  • Social Studio

Social Studio to kompleksowe rozwiązanie umożliwiające zarządzanie, planowanie, tworzenie i monitorowanie postów. Pozwala na organizowanie contentu marki przez cały zespół. Oprócz planowania postów możemy odpowiadać na komentarze i wiadomości z poziomu platformy. Co więcej każdy post można odpowiednio otagować i oznaczyć sentyment wypowiedzi (do wyboru neutralny, pozytywny, negatywny). Jest to przydatne, gdy prowadzimy profil klienta zagranicznego. Daje mu to możliwość monitorowania działań na portalu społecznościowym bez znajomości języka, w którym tworzone są treści na fanpage’u.

  • Fast Tony

Jeśli prowadzimy profil klienta na Facebooku, pomocny może okazać się Fast Tony. To narzędzie mające swoje zastosowanie w optymalizowaniu reklam. Trafnie ustala grupę docelową, co umożliwia skuteczniejsze dotarcie do odpowiednich użytkowników. Fast Tony wykorzystuje również remarketing, pixel konwersji, lead ads i zaawansowane lookalike audience.    

Monitorowanie

Wykonaliśmy już mnóstwo pracy związanej z prowadzeniem profilu biznesowego w social media. Teraz pozostaje zbierać owoce naszej pracy i sprawdzać, co dzieje się z naszymi postami.

  • Brand24

To zdecydowany lider narzędzi do monitoringu wykorzystywany przez polskich marketerów. Brand24 pozwala zebrać w jednym miejscu wzmianki o marce czy produkcie, które pojawiły się w Internecie. Wyniki pochodzą z Facebooka, Twittera, Instagrama, forów dyskusyjnych, blogów czy serwisów informacyjnych. Jest to pomocne w budowaniu pozytywnego wizerunku marki w Internecie. Umożliwia reagowanie na niemal każdą informację pojawiającą się na wyżej wymienionych platformach. Monitorowanie tych wiadomości przekłada się na reputacje i wsparcie sprzedaży. 

  • Sotrender

Podpinając konto do Sotrendera, uzyskujemy takie dane, jak liczba użytkowników, aktywności wykonane przez administratora, najbardziej popularne treści, godziny aktywności oraz rodzaje aktywności użytkowników (komentarze, polubienia, udostępnienia). Sotrender wskazuje też, jakie formaty postów przynoszą najlepsze efekty. Co więcej możemy również przeanalizować działania naszej konkurencji.  

Lista pomocnych narzędzi dla social media managera wydaje się nie mieć końca. Na szczęście większość z nich oferuje darmowy okres testowy, co pozwala sprawdzić, które z nich potrzebujemy najbardziej. Dzięki nim oszczędzamy czas i tworzymy skuteczniejszy content.

ta strona używa plików cookies