Eyetracking w czytaniu e-maili

Eyetracking w czytaniu e-maili

Satysfakcjonujące efekty prowadzonych kampanii e-mail marketingowych nie są możliwe bez optymalizacji treści wysyłanych wiadomości. Kluczowym aspektem decydującym o powodzeniu naszej kampanii jest wzbudzenie zainteresowania odbiorcy. Pierwszy moment po otwarciu wiadomości decyduje o tym, czy zostanie przeczytana czy odrzucona. Zastanawiacie się czy istnieje doskonały, uniwersalny wzór maila, który na każdym etapie będzie atrakcyjny dla odbiorcy? O taki trudno, ale istnieje kilka zasad, których warto się trzymać konstruując maila.

Coś na początek — wprowadzenie

Pierwsze kilka sekund po otwarciu wiadomości decyduje o tym czy zostanie przeczytana czy usunięta. Wprowadzenie powinno informować o celu naszej wiadomości i znajdować się w miejscu, które przyciąga najwięcej uwagi. Jeżeli rozważamy oprawę graficzną, ale nie jest ona naszym głównym przekazem, lepiej zamieścić zdjęcie pod tekstem wprowadzającym. Wówczas odbiorca więcej uwagi poświęci na zapoznanie się z treścią, aniżeli przyglądaniu się grafice.

Rozmiar ma znaczenie!

Tekst napisany większą czcionką przykuwa więcej uwagi i jest na dłużej zapamiętywany. Należy jednak zachować umiar i nie usiłować beztrosko wyróżniać wielu fraz, ponieważ można w ten sposób osiągnąć odwrotny efekt. Odbiorca ceni swój czas i na przeczytanie wiadomości ma go stosunkowo niewiele. Zbyt duża ilość dodatkowych efektów może go przytłoczyć i w efekcie zniechęcić do dalszego czytania.

Długość wiadomości

Im dłuższa będzie nasza wiadomość tym mniej prawdopodobne, że odbiorca skupi się na wszystkich jej elementach. Mała ilość elementów różnicujących poszczególne jej fragmenty sprawiają, że trudniej się ją czyta. Nie należy zatem przytłaczać odbiorcy zbyt dużą ilością tekstu i długością akapitów. Warto pamiętać, że im krótsza jest wiadomość, tym więcej odbiorców dostrzega przycisk Call To Action.

Rozmieszczenie tekstu

Nasi odbiorcy z pewnością zasypywani są sporą ilością wiadomości mailowych wszelakiej maści. Niektóre z nich odrzucają z automatu, nielicznym poświęcają więcej uwagi. Żeby nie zostać zaklasyfikowanym do pierwszej kategorii nie wystarczy unikać podstawowych błędów. Należy pójść o krok dalej i próbować w sposób możliwie najbardziej efektywny ułatwić odbiorcy czytanie wiadomości. Jednym z takich sposobów jest wyrównanie tekstu do lewej strony. Z przeprowadzonych badań eye-trackingowych wynika, że skonstruowaną w ten sposób wiadomość czyta się łatwiej i istnieje większe prawdopodobieństwo, że zostanie przeczytana do końca.

Nagłówki z liczbami

Nagłówki z liczbami pisanymi przy użyciu formatu liczbowego przyciągają więcej uwagi odbiorców niż tekst. W szybki i łatwy sposób przekazują sporo informacji, dzięki czemu użytkownik chętniej zwróci na nie uwagę.

Banner blindness

To nic innego jak zjawisko tak zwanej ślepoty bannerowej. Polega na odruchowym ignorowaniu treści zamieszczonej na banerach, które odbiorcom kojarzą się z reklamami. Zanim zdecydujemy się na zastosowanie banneru, warto zastanowić się, czy nie wzbudzi on w odbiorcy odczucia nachalnego przekazu.

Ludzka twarz

Zdjęcie ludzkiej twarzy w wiadomości mailowej to doskonały sposób na przekazanie wielu informacji w jednym momencie, które są zrozumiale dla wszystkich bez względu na kulturę czy kraj pochodzenia. Zanim jednak się na nie zdecydujemy warto pamiętać, że skupi ono całą uwagę odbiorcy, co odbędzie się kosztem pozostałych elementów.

ta strona używa plików cookies