Dobra zmiana?

Dobra zmiana?

Rebranding logotypów często budzi wiele kontrowersji i sprawia, że nagle każdy, bez względu na posiadaną wiedzę o projektowaniu graficznym, postanawia podzielić się opinią. Zmiany są jednak potrzebne. Marki muszą przecież podążać za duchem czasu. Czy to jednak zawsze się sprawdza?

Znak towarowy Coca-Coli jest rozpoznawalny na całym świecie. W ciągu wielu lat marka nie uległa pokusie zmiany logo, które od początku było przemyślane i dobrze zaprojektowane. Charakterystyczny krój pisma i dwa słowa. Każdy bez cienia wątpliwości jest w stanie przywołać w pamięci to logo. Świadomość konsumentów jest tutaj na najwyższym poziomie.

Od czego się zaczęło?

W 1886 roku Frank Robinson narysował logotyp Coca-Coli. Wykorzystano standardową wówczas czcionkę – Spectrian Script, używaną wtedy do korespondencji biznesowej. Napis miał odnosić się do dwóch składników napoju, liści koki i owoców koli. Co więcej, twórca był przekonany, że dwie litery C będą się dobrze prezentować w reklamach. Pierwsza wersja logo była czarno-biała i zawierała informację o znaku towarowym.   

Mniej znaczy więcej

Z biegiem lat Coca-Cola zdecydowała się jednak na pewne zmiany w logotypie. Były one jednak nieznaczne, więc klienci nie odczuwali dyskomfortu związanego ze zmianą i ponownym przyzwyczajeniem się do nowego wyglądu. Jedyna nietrafna decyzja padła w latach 80., kiedy to zastąpiono dotychczasowe logo napisem Coke. Niezadowolenie klientów było jednak tak duże, że szybko zrezygnowano ze zmiany. A wiecie kiedy pojawiła się słynna czerwień? Logo nabrało koloru dopiero po 1990 roku! Czerwone tło, inspirowane było strojem Świętego Mikołaja i okresem, w którym odbywała się większość kampanii promocyjnych firmy.  

Coca-cola nie jedno ma imię

Choć zmiany w logotypie były raczej kosmetyczne, to Coca-Cola wpadła na świetny pomysł, aby zamiast logo na puszkach i butelkach pojawiły się imiona. Każdy chciał zobaczyć swoje imię na etykiecie. Oprócz imion można było również znaleźć teksty znanych piosenek. Muzyka miała stać się uniwersalnym językiem, który komunikowany był w wielu krajach. Firma mogła pozwolić sobie na taki zabieg, ponieważ jej pozycja na rynku i świadomość konsumentów związana z identyfikacją wizualną jest ogromna.

Udowodnione naukowe

Siła logo Coca-Coli została potwierdzona przez naukowców w 2004 roku. Na wydziale psychiatrii i behawiorystyki w Baylor College of Medicine w Houston przeprowadzono badanie za pomocą rezonansu magnetycznego. Wykazano, że widok na kubku logo Coca-Coli wywołuje szczególną aktywność mózgu wpływającą na lepszą ocenę wypitego napoju. Konkurencyjne napoje nie wywoływały wówczas wśród badanych tak silnych emocji, jak Coca-Cola.

Z czego bierze się sukces logotypu, który niemal w niezmienionej formie przetrwał ponad 100 lat? Po pierwsze z prostoty samego znaku, a po drugie z konsekwencji przekazu. Zmiana pod wpływem nowych trendów nie zawsze jest słuszna. Mnogość dodatkowych znaczeń w logo potrafi zatracić główny sens przekazu.

*Artykuł ma charakter informacyjny oraz przedstawia ogólne informacje dotyczące sposobu realizacji kampanii reklamowych. Artykuł nie ma na celu promocji artykułów lub usług.

masz dla nas wyzwanie?

Dostosowujemy rozwiązania do budżetu i celów. Porozmawiajmy już teraz o Twoim projekcie!

Twoje dane są z nami bezpieczne! Kreatik jest administratorem podanych przez Ciebie danych osobowych. Będą one przetwarzane wyłącznie w celu udzielenia odpowiedzi na Twoje zapytanie. Masz pytania, wątpliwości - pisz: rodo@kreatik.pl. Dzielimy się informacjami, w naszej Polityce Prywatności znajdziesz szczegóły dotyczące procesu przetwarzania Twoich danych.

kontakt dla Klientów

Mateusz Iwiński

New Business Manager

+48 506 688 553

lubimy ciasteczka!

Aby zapewnić prawidłowe działanie systemu, korzystamy z plików cookies, zgodnie z naszą Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce internetowej.