Co zrobić, żeby strona www była inwestycją, a nie kosztem?

Co zrobić, żeby strona www była inwestycją, a nie kosztem?

Banałem jest powiedzenie, że kogo nie ma w internecie ten nie istnieje. Dzisiaj każda firma doskonale wie, że jej obecność w sieci jest konieczna i myślę, że nie wymaga to żadnego dłuższego wstępu. Niestety nadal dość popularna jest opinia, że firmowe www to koszt, a nie inwestycja. Naturalnie, tak jak w życiu, jeśli nie zostanie to odpowiednio zaplanowane i wyegzekwowane to może tak się zdarzyć. Postaram się pokazać Ci na co należy zwrócić uwagę, aby strona Twojej firmy była dla Ciebie inwestycją, a nie kosztem.

W mojej branży strona www nie sprzedaje

Czasami zdarza się, że firmy uznają, że nie potrzebują inwestować w nową stronę www, ponieważ w ich branży ważniejsze są relacje i bezpośredni kontakt, więc strona internetowa na pewno nic nie sprzeda. Oczywiście zgodzę się z tym, że relacje i kontakt z drugim człowiekiem jest ważny i faktycznie strona sama w sobie może nie sprzedawać, ale obecnie internet prawie zawsze bierze udział w procesie podejmowania decyzji zakupowej klienta (myślę, że można tu jedynie wyłączyć firmy lokalne, bo tutaj decyzje zakupowe mają całkowicie inne podstawy). Obojętnie jakiego typu biznes prowadzimy, to możemy być pewni, że nasz potencjalny klient będzie starał się nas zweryfikować. Co zrobi w pierwszej kolejności? Oczywiście — odpali Google. Nasz klient będzie chciał się dowiedzieć czegoś więcej niż zostało mu powiedziane na spotkaniu czy przez telefon. Będzie chciał na spokojnie to przemyśleć. Będzie starał się utwierdzić w tym, że nasza firma jest potencjalnie dobrym partnerem biznesowym. Dlatego powiedzenie, że “w mojej branży strona www nie sprzedaje” uważam za bardzo błędne. W procesie sprzedaży elementów, które wpływają na podjęcie decyzji jest cała masa: oferta produktowa, serwis, obsługa klienta, cena, chemia pomiędzy klientem a osobą w firmie. Jednym z takich jest również wizerunek firmy w sieci. Tylko od nas zależy, czy w tym miejscu będziemy chcieli dostać dodatkowe punkty.

Doświadczenie ma znaczenie

 

Wyobraź sobie sytuację, w której do Twojej firmy przychodzi nowy klient — żeby było luźniej niech to będzie Paweł. Przy drzwiach wita go asystentka, wskazuje miejsce gdzie może zostawić swoją kurtkę. Po chwili pojawiasz się Ty i po uściśnięciu dłoni proponujesz coś do picia. W biurze macie wyśmienitą kawę, więc Paweł decyduje się na duże latte. Zapraszasz Pawła do jasnej, nowocześnie wyposażonej sali konferencyjnej, gdzie macie wygodne fotele, a na drewnianym, industrialnym stole czekają ciacha i owoce. Zanim zaczniecie spotkanie, Paweł zauważa wywieszone na ścianie listy referencyjne od znanych w branży marek. Small talk trwa jeszcze parę minut, Paweł delektuje się swoją kawą, bierze gryza ciacha i przechodzicie do meritum… Miło prawda? 🙂 Jeszcze nawet nie zaczęliście rozmawiać o tym, w jaki sposób Ty i Twoja firma możecie pomóc Pawłowi, a on już ma wyrobione na Wasz temat całkiem dobre zdanie. Twoim zadaniem jest już “tylko” znaleźć rozwiązania, które zaspokoją potrzeby Pawła i możecie rozpoczynać współpracę.

Po co o tym piszę?

Dokładnie tak samo jest ze stroną www. Co prawda nie ma kawy i ciastek, ale też mamy do czynienia z całym spektrum elementów, których doświadcza odwiedzający nas użytkownik. Na przykucie uwagi użytkownika mamy od kilku do kilkunastu sekund. Warto się postarać, aby pozostawić po sobie pozytywny ślad w świadomości użytkownika. Poniżej kilka przykładów, których należy unikać, opisujących korelację pomiędzy tym, co użytkownik widzi na naszej stronie, a tym co myśli:

Co pokazuje strona www

“Co myśli użytkownik.”

Przestarzały design strony

“Firma się nie rozwija.”

Słabej jakości zdjęcia

“Jeśli ich produkty w rzeczywistości wyglądają tak jak na zdjęciach, to ja serdecznie podziękuję… “

Niska użyteczność

“Nie mogę się połapać na tej stronie. Jak już na tym etapie są problemy, to wolę nie sprawdzać co będzie dalej.”

Stare wpisy w aktualnościach

“Ostatni wpis z 2011 roku. Oooo, czyli przez 5 lat ta firma nic nie robiła…”

Błędy/rozjeżdżające się elementy

“Jeśli w taki sposób firma podchodzi do jakości strony www, to pewnie tak samo podchodzi do swoich usług i produktów.”

Strategia komunikacji firmy powinna być spójna na każdym z etapów. Jeśli użytkownik, na którymś z punktów styku z naszą marką poczuje dezorientację, dla nas oznacza to tylko kłopoty. Nasz wizerunek i opinia o nas jest tak dobra jak jej najsłabszy element. Nie pozwól, żeby Twoja strona była jak obskurna kanciapa.

Jak współpraca z Twoją firmą może poprawić życie Twojego klienta

 

Zastanawiałeś się kiedyś, po co tak naprawdę użytkownik wchodzi na Twoją stronę? Trafił tam, bo najprawdopodobniej szuka rozwiązania swojego problemu. To, czego użytkownik chce się dowiedzieć na samym początku, to czy Twoja firma jest w stanie ten problem rozwiązać. Dlatego też, jeśli konstruujesz ofertę, to powinna ona się skupiać na korzyściach jakie osiągnie Twój klient współpracując z Tobą i wykorzystując Twoje produkty, a nie na cechach produktów. Oczywiście nie wątpię, że są one bardzo ważne, ale z perspektywy klienta są drugorzędne. Jeśli już znajdzie potwierdzenie tego, że jesteś w stanie ten problem rozwiązać, to zacznie szukać społecznego dowodu słuszności. Tutaj z pomocą przyjdą Twoje referencje, zrealizowane projekty oraz opisane case’y. To, co sam napiszesz o sobie nie ma takiego znaczenia jak to, co mówią o Tobie inni.

Zbieranie leadów

 

Strona, aby wspierać realizację celów sprzedażowych i biznesowych powinna być skonstruowana w sposób, który pomoże pozyskiwać leady czyli kontakty do osób potencjalnie zainteresowanych naszymi produktami czy usługami. Projektując stronę www powinniśmy zaprojektować ścieżkę jaką chcemy, aby przebył nasz użytkownik i przemyśleć czym taka droga powinna się zakończyć. Najbardziej popularnymi działaniami, do których zachęcamy naszych użytkowników jest wysyłka maila, wykonanie telefonu lub wypełnienie formularza kontaktowego. Nie zostawiajmy tego przypadkowi. Jest sporo narzędzi i technik, które możemy wykorzystać, aby zwiększyć liczbę leadów zbieranych przez naszą stronę www, jednak to pozostawię na odrębny wpis. Dobrze wdrożone narzędzia generowania leadów przekładają się na liczbę pozyskanych kontaktów, którymi opiekuje się zespół handlowy. Te natomiast zmieniają się w zapytania ofertowe, które w dalszej kolejności skutkują sprzedażą. I tak strona www staje się bardzo wartościowym wsparciem zespołu sprzedażowego.

Co jest kosztem, a co jest zyskiem?

Koszty związane z budową strony www bywają bardzo zróżnicowane. Możemy samodzielnie stworzyć stronę z wykorzystaniem tanich narzędzi dostępnych online. Budowę strony możemy również zlecić freelancerowi lub powierzyć takie zadanie profesjonalnej agencji. Tutaj działa dość prosty przelicznik. Jeśli zainwestujemy niewiele w stronę, to raczej nie ma co liczyć na duży zwrot. Powierzenie takiego zadania profesjonalistom pozwala zakładać, że poza dobrą kreacją strony możemy liczyć również na przemyślaną strategię i wdrożenie narzędzi, które wpłyną na szybszy zwrot poniesionych kosztów.

Sprawdź poniżej, jakie dane pozwolą Ci ocenić czy nakłady, które poniosłeś już się zwróciły:

Koszty zakupu

Pierwsza i oczywista składowa kosztów to kwota, którą zapłacisz za stronę. Na to składa się parę elementów m.in:

  • Specyfikacja strony
  • Projektowanie graficzne
  • Programowanie
  • Content (treści, zdjęcia, wideo)
  • Testowanie
  • Zarządzanie projektem

Drugą składową, która niestety najczęściej przy kosztach jest pomijana jest Twój czas, który musisz poświęcić na pracę przy tym projekcie. Zamiast poświęcać czas na tworzenie treści czy przeklikiwanie strony warto zastanowić się, czy nie zająć się tym, na czym znamy się najlepiej i co może przynieść najwięcej korzyści dla naszego biznesu.

Koszty utrzymania strony

Na koszty strony warto patrzeć nie z perspektywy ceny za samą realizację strony, ale jako całkowity koszt jej użytkowania (TCO — Total Cost of Ownership). Na wysokość TCO wpływ mają:

  • koszty licencji CMS
  • koszty aktualizacji CMS i używanych wtyczek
  • aktualizacje treści (czy całość można realizować samodzielnie, czy za każdym razem potrzebne jest zaangażowanie firmy wdrażającej)
  • hosting
  • niezbędny support
  • bezpieczeństwo strony

Warto mieć oczy szeroko otwarte. Czasami zdarza się, że firmy zachęcają do współpracy atrakcyjnymi cenami, żeby później “odbić sobie” na kosztach utrzymania strony.

Ruch na stronie

Liczba odwiedzających stronę jest jednym z podstawowych parametrów oceniających skuteczność strony www. Niestety w dzisiejszych czasach nie ma co się łudzić, że dobrze przygotowana strona nie wystarczy, żeby przyciągnąć rzesze użytkowników. To trochę tak jakby otworzyć sklep z piękną witryną w bocznej, ciemnej uliczce, którą nikt nie chodzi. Ludzie muszą się o tym dowiedzieć, dlatego potrzebne są dodatkowe działania marketingowe, a strona dobrze zoptymalizowana pod kątem wyszukiwarek pomoże użytkownikom Ciebie odnaleźć.

Współczynnik konwersji

Procent odwiedzających, którzy podejmując działanie stają się Twoim leadem lub klientem tym, co wprost określa skuteczność realizowanych przez stronę działań. W przeciwieństwie do ruchu, na który wpływ mają działania marketingowe, tak przy konwersji tylko i wyłącznie jakość i wdrożone narzędzia wpływają na to, jak skuteczna jest Twoja strona www. Ruch pomnożony przez współczynnik konwersji równy jest efektom, których oczekujesz.

Zaplanuj strategię, którą Twoja firma ma realizować w sieci oraz cele, które chcesz osiągnąć. Działania bez dobrego planu nie przełożą się na efekty i będą traktowane w kategorii kosztów — bez szansy zwrotu. Tylko dobrze przygotowana strategia i jeszcze lepsza jej egzekucja zapewni odpowiedni poziom zysków.

masz dla nas wyzwanie?

Dostosowujemy rozwiązania do budżetu i celów. Porozmawiajmy już teraz o Twoim projekcie!

Twoje dane są z nami bezpieczne! Kreatik jest administratorem podanych przez Ciebie danych osobowych. Będą one przetwarzane wyłącznie w celu udzielenia odpowiedzi na Twoje zapytanie. Masz pytania, wątpliwości - pisz: rodo@kreatik.pl. Dzielimy się informacjami, w naszej Polityce Prywatności znajdziesz szczegóły dotyczące procesu przetwarzania Twoich danych.

kontakt dla Klientów

Mateusz Iwiński

New Business Manager

+48 506 688 553

lubimy ciasteczka!

Aby zapewnić prawidłowe działanie systemu, korzystamy z plików cookies, zgodnie z naszą Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce internetowej.