6 sposobów na to, by użytkownicy scrollowali stronę

6 sposobów na to, by użytkownicy scrollowali stronę

Przypuśćmy, że projektujemy stronę. Realizujemy ją w określonym kontekście biznesowym, starannie dobieramy fonty oraz dogrywamy design na tip top. Całościowo nasza strona prezentuje się iście dribblowsko. Publikujemy, ale ponieważ nie jesteśmy ignorantami i zależy nam na tym, żeby użytkownicy wykonywali na stronie pożądane przez nas działania – podpinamy narzędzia do analityki. Monitorujemy stronę za pomocą narzędzia do badań jakościowych i nagle okazuje się, że 90% naszych użytkowników nie rusza się dalej niż 1 fold! Jak to? Poniżej mamy masę ciekawych treści, więc dlaczego nikt tam nie dociera? Spokojnie, nie ma co panikować. Poniżej znajdziecie 6 sposobów na to, jak zachęcić naszych użytkowników do scrollowania i przeglądania naszej strony. To co, zescrollujecie? 🙂

Pokaż, że jest coś dalej

Niekiedy użytkownicy nie wiedzą, że dalej też znajduje się treść. Szczególnie jeśli fold całkowicie wypełnia cały ekran i zdaje się stanowić spójną całość – takie zjawisko nazywa się false bottom.

Subtelnym, ale czytelnym sygnałem jest zastosowanie horyzontalnej linii lub paska, znajdującego się tuż przed zakończeniem foldu. Dzięki temu, użytkownicy intuicyjnie rozumieją, że strona ma ciąg dalszy. Innym sposobem jest wystawienie elementów, które nachodzą na nasz fold od dołu.

Nadaj tło

W nawiązaniu do psychologii Gestalt (czyli psychologii postaci) podkreśl, co jest treścią strony, a co jej tłem. Tło nadaje ciągłość naszej stronie i jest wyraźnym sygnałem, że nawet jeśli sekcja się kończy, to dalej znajduje się kolejna treść.

Sygnalizuj wprost

Konkretny komunikat dociera często najlepiej. Zastosuj wyraźny element zachęcający do scrollowania. Może to być na przykład ikonka strzałki, sygnalizująca, że dalsza część znajduje się poniżej. Możesz animować taką ikonkę, żeby ruszała się i przyciągała dodatkową uwagę. Po jej kliknięciu użytkownik przenosi się do sekcji niżej.

Sama ikona nie działa? Dołóż treść, nawet tę dosłowną jak na przykład “Scrolluj, by zobaczyć co jest dalej”, “Zobacz niżej” itd. Niech Twoja strzałka-ikonka będzie klikalna i niech przenosi do sekcji poniżej za pomocą płynnego przejścia.

Nie zmuszaj do scrollowania w poziomie

Nie rób tego, chyba że masz konkretny powód. Zazwyczaj jednak możesz tym zmęczyć i zdezorientować użytkownika. Oczywiście każda reguła ma swoje wyjątki.

Pamiętaj o dobrej nawigacji

Niekiedy to właśnie brak widocznej nawigacji sprawia, że użytkownicy czują się zagubieni. Możesz przykleić górny pasek z menu na stałe do ekranu lub posłużyć się bocznym menu, które będzie na bieżąco pokazywać, gdzie znajduje się użytkownik.

W przypadku widoku na mobile możesz umieścić nawigację na dolnej belce lub tę górną odpowiednio chować przy scrollowaniu.

Zadbaj o ładne przejścia

Ciekawe przejścia i animacje sprawiają, że użytkownicy są zainteresowani dalszą treścią na naszej stronie. Ruszające się elementy i płynne przejścia pomiędzy kolejnymi foldami sprawiają wrażenie, że strona “żyje”. Takie mikroakcje mogą mieć makrowpływ na to, jak użytkownicy odbierają naszą stronę i czy zechcą oni pozostać na niej chwilę dłużej.

Scrollowanie jest kluczowe przy zapoznaniu się z pełną treścią strony. Z racji tego, że bodźców, z którymi spotykają się użytkownicy jest tak dużo, warto pokusić się o wskazówki dosłowne, na przykład wyżej wymienione strzałki i komunikaty wprost.

Często małe zmiany, jak zmniejszenie rozmiaru pierwszego foldu, mają kluczowy wpływ na to, czy użytkownicy rzeczywiście scrollują.

Gwarantuję, że satysfakcja równomiernie rozgrzanej od scrollowania heatmapy Twojej strony w podglądzie w Hotjarze jest bezcenna.

Źródła:

  • https://conversion-rate-experts.com/scrolling-tips/
  • https://www.webdesignerdepot.com/2017/09/5-surefire-ways-to-get-users-to-scroll/

ta strona używa plików cookies