3 podstawowe zasady copywritingu

3 podstawowe zasady copywritingu

Choć łatwo ulec złudzeniu, że praca polegająca na przestawianiu literek to niekończąca się wyprawa w głąb nieznającej utartych ścieżek krainy nieskrępowanej kreatywności, w rzeczywistości copywriting jest działaniem jak każde inne — opiera się na kilku podstawowych filarach, których zignorowanie zakończyć się musi frustrującym brakiem pomysłów lub, co gorsza, sprzedaniem klientowi fatalnego, niedziałającego tekstu.

O czym zatem należy pamiętać?

Reklama to nie sztuka

W ostatnich latach nasila się tendencja do patrzenia na reklamy jak na filmy krótkometrażowe. Przerwy w grze podczas Super Bowl stały się dorocznym festiwalem domorosłych krytyków reklamowych, doceniających prezentowane klipy za rozmach, kunszt, pomysłowość et cetera. Najważniejsze pytanie zdaje się jednak być pomijane. Brzmi ono: czy reklama osiągnęła cel?

W najbardziej podstawowym ujęciu istnieją dwie grupy celów reklamy: wizerunkowe i sprzedażowe. Wśród wizerunkowych wymienić można na przykład wzmocnienie tożsamości marki, zwiększenie jej rozpoznawalności czy też drobna modyfikacja. Do sprzedażowych zaliczamy podniesienie obrotów w okresie emisji, bezpośrednio po nim lub też w określonym czasie po nim.

Jeśli reklama nie spełnia swojego celu, może być nawet trzyminutową epicką sagą o zdetronizowaniu króla krasnoludów — i tak oznacza pieniądze wywalone w błoto.

Wracając do Super Bowl — reklamy w jego trakcie mają w 99% przypadków cel wizerunkowy. Panie i Panowie, przed wami jedna z licznych list Top 10 Super Bowl Ads:

 

Ucz się na sukcesach innych

Istnieje kilka uniwersalnych zasad, o których należy pamiętać przy rozwijaniu swoich umiejętności — bez względu na to, czy uczymy się jogi, czy wytwarzania jogurtu. Najważniejsza z nich mówi: na świecie jest ogromna liczba lepszych od ciebie.

I bardzo dobrze!

Oznacza to dla nas ni mniej, ni więcej tyle, że w przeszłości napisano niezliczone ilości dobrego, działającego copy. Jakby tego było mało, pod ręką masz potężną bibliotekę, w której bez większego problemu je znajdziesz. Nazywa się internet.

Czytaj istniejące, działające teksty, wychwytuj ich cechy charakterystyczne, zwracaj uwagę na detale, które sprawiają, że realizują one zamierzony cel. Załóż folder, w którym zachowasz te najbardziej inspirujące. Zapisz, dlaczego są dobre. Wracaj do nich możliwie często — by przypominać sobie, co czyni tekst dobrym (czy też by po prostu pokonać blokadę pisarską).

Context is king

Oczywiście nawet najlepiej napisana reklama deskorolek nie sprzeda suplementu diety niwelującego negatywne skutki płynu na porost włosów.

Dlatego zanim zaczniesz pisać zapoznaj się ze swoją grupą docelową. Jak wyglądają jej przedstawiciele? Jakim językiem się posługują? Jaki jest ich styl życia? Jakie wyznają wartości? Stanowią grupę zróżnicowaną czy różnorodną?

Co jeszcze ich charakteryzuje?

Wiesz? Świetnie. Siadaj i pisz. I nie przywiązuj się — widownią sporej części twojej twórczości będzie wyłącznie wnętrze kosza na śmieci.

 

A teraz zadanie za sto punktów — wymień minimum trzy marki i przekazywane przez nie komunikaty z osadzonego powyżej wideo Top 10 reklam z Super Bowl.

Nadal są takie top?

ta strona używa plików cookies